maandag 30 mei 2016

Een week in Hälsingland

 wat ik ga doen, is dat ik probeer elke week een blogje te maken, dat ik jullie kan laten zien wat er zich zoal afspeelt in Zweden, over het meest heb ik al geschreven en dan verwijs ik jullie naar mijn anders sites, als jullie geïnteresseerd zijn in de historie, van Zweden en of de kunstenaars en hun tentoonstellingen.

Het begon deze week dat ik met Rita, van de kunstvereniging van Söderhamn een bezoekje bracht aan Silja. Ik ben namelijk aan het proberen, om voor haar (en ik erbij) een tentoonstelling te krijgen in Kvarnen.(link)


We begonnen in het museum (link) een museum rijk aan cultuur, maar er was ook een tentoonstelling van de kunstenaars waar Silja mee samen werkt.


 Dus onze volgende stap was, naar Vändplatsen in Edsbyn, waar ik Rita aan Silja voorstelden, dat werd een super uurtje. (link) 
Iedereen is daar welkom, om te komen werken, maar ook voor een kopje koffie, en even hun hart te luchten.

En dan was het weer zo ver, eind mei, zijn er altijd 2 dagen, dat bijna alle Hälsingergårder open zijn, over de meest heb ik al geschreven, er is een weg die heet" Stora Hälsingergårdars väg" volg die en dan kom je ze allemaal tegen, helaas zijn ze niet goedkoop, aan entree sommige vragen €25 , en het word in het Zweeds gedaan, bij sommige kan dat ook in het Engels,
 Erik Anders , een schitterend huis in Söderalla , ik was daar al vele keren geweest dus dat werd een bliksem bezoek, en het was erg druk, dus op naar het volgende....



Op naar Alfta , Norrby 405, achter deze deur je je even terug waanden in de tijd, het is een loppis (2dehandswinkel) maar met zo veel historie, dat je in de tijd stil bleef staan,






Zo een paar honderd meter verder op, Norrby 341, ( toer €2) ( ga hier over schrijven )
ging ik terug in de tijd naar de jaren 20 etc, en daarvoor,( link )

en hier hebben ze ook hun eigen Öst makerij, dit is een Zweeds traditioneel gerecht, wat tijdens deze dagen geserveerd word, door dames en kinderen in klederdracht.

Zo we gaan weer verder, toen ik langs deze schapenfarm kwam, waar ook een klein tentoonstelling was. Dit is in Långhed
Ze noemen het de schapen kathedraal het is schitterend.

Toen langs dit huis, Jon-Lars...ik had dit huis kunnen bezoeken, maar ik moest daar €25 entree betalen, dus helaas even een foto genomen en doorgegaan.

 Dit is Pallars , Långhed, ik had het geluk dat er net een toer aan de gang was, en dat ze in dit gebouw waren , dus snel even wat foto's genomen, en jullie jullie snappen het al, weer weg gegaan, €25 entree!!

Dus we gaan weer verder, dit zijn de soort wegen waar je op rijdt...
Je komt soms uren niemand tegen....
en dit zijn de beelden om je heen....

Op naar Edsbyn, Byggnagården Mårtes, ook hier had ik het geluk dat ze net in het laatste gebouwt , dingen lieten zien, en ja ook hier weer entree betalen €5, maar mocht van de dame wat fotos maken, toen ik vertelde waar voor het was .(ook hier ga ik over schrijven



Buiten is het een schitterend open lucht museum, waar een rijk historie is aan informatie, waar de huizen vandaan komen, ga er van de zomer dan ook terug, om alles eens goed op de foto te nemen en dan mijn €5 betalen, want dat is het waard. Er staan 28 gebouwen, allemaal met een achtergrond, waar, hoe of wat!


 Toen weer op weg, kwam langs deze schitterende kerk,
Helaas gesloten, maar er was een loppis , en even van het uitzicht genoten... en toen zag ik een bordje Harsa 35 km, denk ach ben toch onderweg , en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want halverwege zag ik deze bok, stapte uit, er zat een heer in de tuin (helaas zijn naam vergeten!!!
En we hebben een super gesprek gehad ,zeker meer dan een uur. Hij en zijn familie, hadden een groot boeren bedrijf, een zoo, en nog vele anderen dingen in de omgeving alles was verkocht, maar dit was nu zijn dorpje, helemaal door hem opgebouwd van oude gebouwen, van een hooizolder, tot huizen die op het water dreven, heb mijn ogen uit staan kijken.... dank U wel voor het super uurtje dat ik met U samen heb gehad, ik was erg onder de indruk van alles.

Deze kip had hij meerder malen gewonnen, met zijn kippen.





Toen weer verder, wou in Harsa gaan eten..Dit is waar Angus al jaren komt en altijd 1 week met vakantie gaat
het is helemaal omgebouwd en hebben nu een groot restaurant, ik dacht ga daar lekker eten, maar helaas het was moeder dag gisteren hier, dus kon het alleen met boeking, dus maar naar huis gereden.

Ik heb een super week gehad, en heb een nieuwe dokter ontmoet, die aan het uitzoeken is, hoe hij me een beetje kan helpen, zodat ik een redelijk leven kan lijden, hij kwam er achter dat ik geen Vitamine B aanmaak , dus vanaf deze maande elke maand een injectie, plus dat ik geen vitaminen D aanmaak dus meteen tabletten, en medicijnen voor mijn bloeddruk, Over 3 weken terug komen, en dan gaan we verder.... Nu we wachten maar weer af,want helaas heeft hij maar een contract voor 3 maanden!!!

Ik wens iedereen een hele fijne week toe, en sorry dames ik ben een stille lezer geworden, want .......






4 opmerkingen:

Hans Hegeman zei

Super dat je weer wat van Zweden laat zien. Geweldige foto's.

Wietskes Quilts zei

Via FB al een hoop moois gezien, je laat ons wel genieten hoor.
Ik hoop echt dat je je wat fitter gaat voelen..
liefs
Wietske

Hannie de Beer zei

Watheb je veel moois gezien, en ons mee laten genieten .vooral de beschilderde kasten en plafonds zijn prachtig! En dan die sullen in de loppis, helemaal hebberig wordt je er van!

zenuwpees zei

Je hebt een prachtige week achter de rug en ik heb er ook van genoten alleen maar van naar de foto's te kijken Groetjes Marie-Claire