zondag 2 augustus 2015

Zaterdag 2 Augustus 2015

We gaan de laatste weken in van , tentoonstellingen en loppisar, en dan gan de deuren weer dicht, tot volgende jaar. Dit weekeinden was er kunstronden in Edsbyn en Alfta omgeving, dus Margit vroeg opgehaald en op weg gegaan.
 Op weg naar Barbro Åger,in Långhed,en begaafd textiel arbeider, waar ik veel bewondering voor heb, een dame van in de 70, Ik ken haar al vele jaren, maar helaas doordat we beide geen auto hebben , konden we elkaar alleen maar mailen, en als ik ergens een tentoonstelling van haar was, ging ik daar altijd naar toe, als dat mogelijk was met mijn scooter. Nu hoop ik dat we elkaar kunnen gaan bezoeken, want voor mij is dit probleem van transport dus opgelost.
Als je bij Barbro langs wilt gaan, dan is het entree bij haar 10 knopen, want deze spaart zij. Ze moeten wel speciaal zijn. Kom je haar huis binnen, dan kom je binnen in een soort winkel, je kijkt je ogen uit, want maakt deze vrouw schitterende dingen.


 Ze ie heel veelzijdig op het gebied van textiel, ze borduurt, quilt, verft haar stoffen zelf, doet zeef drukken, breit, en ze heeft een hele verzameling van oude quilts.



Haar huis is een groot museum............waar je dagen rond kunt brengen.
Dit verhaal word vervolgd, want ga eerdaags naar Barbro toe en daar een dagje met haar doorbrengen.

In het zelf dorpje,in Gamla Macken , stelde Elin uit, daar was ik vorige week al langs geweest, maar toch nog even terug, want had schitterende kaarten bij haar gekocht, dus nog even wat nieuwe gehaald.
werk van Elin.(web-site)
Toen naar Edsby museum waar  Brita Weglin, tentoonstelt. 
Zij werkt met een speciale techniek, eerst schildert zij het doek, om daarna borduurwerk daar in te verwerken . Een hele enthousiaste dame die heerlijk over de oorsprong van haar werk kon praten.




En wat kom je onderweg dan tegen;

Deze huizen, zijn nu in handen van Unesco, dit is Jon-Lars Gården, hier woonden 2 broers, allebei hadden ze hun eigen entree. Helaas komt hier nooit een bezoekje van mij van, want sinds dat ze behoren tot Unesco moet je overal entree betalen, deze is hier bijna €30. Plus dat als je hier eenmaal 1 huis hebt bezocht, de meeste allemaal op elkaar lijken. Dus houdt ik het nu baar bij de buitenkant en de tuinen. (druk hier dan vind je alle fotos, van het huis)

En meestal krijg je een gratis museum bezoek, als je de loppisar bezoekt, dit huis is van 1843 , en als je daar binnen komt waan je je terug in de tijd.

En dit is gratis.

Ik wens iedereen een hele fijne dag toe, Groetjes Joke


11 opmerkingen:

  1. Dit was weer een heel leuk uitje. Wat heb je weer veel gezien. Voor ons fijn al die foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk uitstapje was dit weet Joke, gezellig dat je ons ook weer meenam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je op gave plekken geweest en zoveel moois gezien! Nu geniet maar van augustus en laat ons maar meegenieten, heerlijk! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wouwww Joke, wat laat je ons weer mooie dingen ziegen zien. Ohhh, die kussens in een van de eerste foto's...prachtig. Geniet nog een paar weekjes. Daarna zit je weer vast op je woonplek. Voor je het weet is de herfst er weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een geweldige dag! Grappig die verzameling knopen, en vooral het werk van Brita en Elin spreekt me erg aan, zo eenvoudig en zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat weer genieten. Veel leuks waar je ons weer van mee laat genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben helemaal jalours....wat zie je veel. Graag zou ik ook bij Barbro rondneuzen geweldig wat een mooie dingen en......knopen , ben ik helemaal weg van. Jullie hebben een geweldige dag gehad en je laat ons meegenieten. Top!!!!! Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wat leuk om nog een keertje bij Barbo rond te kijken in haar prachtige huis. In 2013 ben ik er met de textielreis van HZG geweest. Het was zo inspirerend om al jaar mooie dingen te zien! Zo wil ik ook oud worden, heb ik me voorgenomen...
    En dan de rest van je blog: ook al zo leuk om te zien, wat er allemaal gedAn wordt. Geniet ervan, zodat je veel inspiratie hebt voor de winterperiode!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is er toch veel te zien! Je kan zo langzamerhand wel een brochure/boekje met foto's maken voor een textiel-rondreis!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a wonderful tour you have taken us on. I love the first lady you visited. Oh to have all those buttons!! What a beautiful place to look around in. You are right, she does amazing work. Thank you. Greetings from Illinois.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En weer ziet het er leuk , goed , mooi uit.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita