donderdag 2 juli 2015

Wat een heerlijk dag heb ik gisteren gehad..............

Zo daar gaan we dan, eerst even naar Hanna,in Växbo linnen, want was nieuwsgierig wat voor een workshop ze gaf, en moest even wat afleveren bij haar .
ze gaf een workshop tasje maken, op verschillende soorten linnen dat zij verkoopt (en zien jullie mijn hartjes loper ligt daar)

Zo daar gaan we weer, en ja hoor daar is een loppis, in Vallsta...
deze auto stond bij hem in de tuin, een oude Austin, die moest ik even op de kiek nemen voor Angus
in de tuin stond ook dit
een klein eldorado, met leuke spulletjes terug in de tijd
ook daar een schitterend kippenhok, met zoveel verschillende soorten, heb er even van staan genieten
 Zo weg gaan weer verder, we zijn nu in Vallsta in Arbro , waar elke woensdag koffie geserveerd word, en handwerkers zitten, die hun werk demonstreren, ik heb  nu een uitnodiging , om mee te doen, dus heb nu elke woensdag wat te doen, kijk er neer uit.
er zat een dame aan het kantklossen was,
Dit zijn man en vrouw, uit Uppsalla, die een oude techniek aan het demonstreren waren, je plukt mos, en dan vlecht je daar kransen mee, heel interessant om te zien
Deze dame was aan het band weven,
en dit zijn Åke en Dietrich die hout aan het bewerken  waren
en is Margaretha een vriendin van me die daar tijdens de zomer werkt, dus samen even koffie gedronken.
Zo we gaan nu het huis binnen, waar deze maanden een bruidskronen tentoonstelling is, wat was dat leuk om te zien.




Wat een historie, en wat een schitterende kronen, van gehaakte, tot met versierd met papier...........zal daar zeker de komende weken, nog even terug keren, en van al met moois genieten.

Het huis is de moeite waard van een bezoekje, schitterende meubels en schilderingen.

Zo we gaan verder..............

De omgeving waar ik nu was, is schitterend, dit was het uitzicht vanuit Vallsta, je ziet je staat hoog op de berg, later zal ik jullie de anderen kant laten zien.
Dit is Lifs-torpet in Orbaden in Vallsta, een gebouw uit de 17de eeuw, wat nu gebruikt word, als tentoonstelling gebouw.

Dit is Marianne Aall, haar kende ik al, want we stonden samen in Söderhamn, ze maakt schitterend porseleinen kop en schotels

en is een begaafd schilderes.(link)

Dit is Sonja From
en dit zijn haar schilderijen.
werk van Inga Lena Olsson
werk van Lasse Arvidsson, die op glas schildert
 Heerlijk een uurtjes met de dames zitten praten, het word tijd om door te gaan, naar Häslingegården Karls i Bodarv met een rijke historie teruggaande tot 1350.
Er was op dat moment een bus, die een tour kreeg, dus even snel mee een huis ingelopen, maar werd er uitgestuurd, want moest wachten op de volgende tour, dat 1 uur later was, maar dar had ik geen zin in, want die Zweden zijn altijd zo lang van stof, en ik geef toe als je 1 huis hebt gezien, heb je ze allemaal gezien, alleen de achtergrond van de families is anders.

buiten toilet


Tevens was daar deze tentoonstelling , over zakdoeken

Dit was een eind handwerks-project 2015 in Ljusdal.

Het was warm , dus waar kan ik koeling vinden! nu dat was hier.
Op dit eiland, daar is een restaurant, Tronö
en dat was dus aan de anderen kant, van wat ik jullie eerder liet zien, heb daar heerlijk een uurtje gezeten, en toen was het tijd huiswaarts te gaan.......moe maar voldaan, lag dan ook al om half 9 in bed, was kapot.

Nu een paar rust dagen, want het gaat meer dan 30gr worden, dus voetjes omhoog en weer eens wat borduren

Groetjes en allemaal een hele fijne zomer










9 opmerkingen:

martine zei

Leuk om met je mee te kijken . Denk dat ik me wel thuis zou voelen in Zweden.
Sterkte met de warmte. Martine

Irene Pieters zei

Superleuk blogje, wat een mooie dingen allemaal.. Die tentoonstelling van de bruidskronen lijkt me geweldig! Ik weet dat de kerk ook altijd eentje heeft/ had en dat je die dan leende voor je huwelijksdag. En wat ik ook gehoord hebt, is dat er een speciale kroon was voor ongetrouwde vrouwen - die kregen ze bij overlijden op tijdens de begrafenisdienst. Je werd dan ahw toch een bruid, maaar dan een bruid van God.
Er wordt, geloof ik, ook gewerkt aan een boek over bruidskronen- het zou in 2015 uitkomen...

Geniet maar van het heerlijke weer, fijn om er regelmatig op uit te kunnen!

Jeanny zei

Wat een boel informatie;-)) Ik begrijp dat je vroeg in bed lag die dag!
Liefs.

Lenie zei

Wat een prachtige foto's weer joke. Wat is het toch genieten daar in Zweden.

Groetjes
Lenie

Bezig Plus zei

Zweden in de zomer is toch ook wel helemaal het einde.... Wat veel leuks is er deze maanden te zien en te doen....
Geniet maar fijn en dank dat we met je mee op reis mochten....
Zomerse groetjes Anje.

feltfree på Åsly zei

Wat was er weer veel leuks te zien. geniet lekker van de warme dagen. het is zo weer kouder

Hannie de Beer zei

Alweer een geweldige dag! Ik kan mevoorstellen dat ja moe bent na zo'n tocht. Maar wat een mooie dingen heb je gezien!

mieke zei

Bofkont, er is veel moois te zien bij jullie.
grtjs Mieke

Anita zei

Wat een prachtige foto's, wat is het toch een prachtig land ook op handwerkgebied en zo lief dat we op deze manier mogen meegenieten