donderdag 30 juli 2015

Wat een heerlijke dag heb ik weer gehad

samen met Margit, veel ontdekt en weer een stukje rijker aan info over Zweden.

Vandaag geef ik jullie een indruk wat er zo al te beleven is rondom Delsbo, van de winter ga ik over dit alles schrijven op mijn Zweedse site.

We gaan eerst even naar een weverij in Näsviken, deze is klein maar nog steeds in gebruik.
Deze meneer kon er  heerlijk over  vertellen,  over de patronen en hoe de machines werkte, hij nam de tijd overal voor, en de producten die ze leveren, zijn schitterend, ik heb een tafelleed gekocht, waar ik op ga borduren dus word vervolgd
 Gaan jullie mee! we gaan weer verder op naar  het textiel museum, in Delsbo.
Dit is gelegen in Bjuråkers Forngården, een open lucht museum, (we hadden geen tijd om daar rond te gaan, maar staat op het lijstje van doen,),maar wat een schitterend klein museum, en wat een schitterend handwerk en textiel, je kwam ogen te kort, laden en kasten vol, op een gegeven moment zeiden we; we gaan weg, we komen terug en gaan dan verder kijken, want je word overweldigt met schitterend werk en cultuur.
kleding van verschillende periodes.

Breiwerk, ik vond dit schitterend om te zien, want dit zijn de patronen die ik heb geborduurd, 
Dit is het patroon van de trui hier boven


Dit zie je overal hier in Zweden, dit word gemaakt van vilt.
en ja dan quilts, en wat je boven de naaimachine ziet hangen dat is een muts


kasten, en kisten vol met schitterend borduurwerk

er staan allemaal laden kasten, die je kan optrekken, en daar vind je schatten van oude klederdracht.
 Ben je ooit in de buurt, ga daar dan een dagje naar toe, je kan je dag daar vol maken.

Zo we gaan verder, we gaan nu naar dorp Dellenbygden, in Bjuråker, een heel leuk dorpje, waar veel artiesten wonen, en  waar Bror Eric zijn werkplaats heeft (helaas is hij in 2013 overleden, klik hier, heb op mijn Zweedse site over hem geschreven .

   Hij was een groot artiest hier in Zweden. Hij staat bekend om zijn Hälsingland kunst, over Sages en werkelijkheid.

Ook daar  is Gallerie Söderblom, waar je kunst vind van Thorvald Söderblom, hij schildert, maar ook bewerkt hij hout.

 We gaan weer verder we komen tijd te kort!

En ja hoor een loppis, en een textiel tentoonstelling, waar tevens al het textiel te koop was..


En ja waar gingen we eigenlijk die kant voor op! ja naar een van de grootste loppisar in Hälsingland in Bricke.
Dit is maar een deel van het, dit was het huishouden gedeelte, van kopjes tot glas, tot....
ja even deze 2 uit Holland.
er waren velen verschillende  kamertjes, deze was gevuld met handwerk spullen...
 Zo een loppis heb ik nog nooit gezien, we kwamen dan ook naar buiten zo van !!!!!! oef loppis voorlopig even niet meer , maar ja wat doe je dan als je langs de weg zien! Garn (garen) loppis, juist ze stopt..hahahah
ook hier hing het meest mooie textiel en de hele kamer vol me hand geverfde wol, en linnen weef garen.

En toen op naar..........
Restaurant, maar binnen is ook nog tentoonstelling ruimte
Hedvigfors, naar de Ingalunda Gård, waar een tentoonstelling en verkoop is van Keramiek, schilderijen , sculpturen etc. Een tuin vol kunst van 4 kunstenaressen.

 Ook hier gaan we terug, want we hadden gewoon geen tijd, om alles te bekijken. Er is daar een kleine tuin, en overal ligt kunst, schitterend om te zien. (Klik hier web-site)





Dit is de verkoop ruimte.
en dit de tentoonstelling ruimte.


We vertrokken om 9 uur, en ik was thuis om half 8 , wat een dag en wat een indrukken, ja Zweden is tijdens de zomer een grote tentoonstelling aan kunst......

Zo even 2 dagen rust, want zaterdag is er weer een kunstronden, dus ik haal Margit dan op, en dan gaan we op stap......

Fijne dag allemaal en ik hoop dat jullie zo mee hebben genoten van het leven hier in Zweden, wat tijdens de zomer maanden erg vermoeiend is! (lol)

Groetjes Joke




10 opmerkingen:

  1. Heerlijk om even mee te genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh bijna teveel cultuur (als dat al mogelijk is) Wat wordt er toch veel moois gemaakt daar in het hoge noorden bij jou.... Kijk m'n ogen uit.... Wat enig het gebreide en geborduurde naast elkaar te zien..... echt voldoening van je werk zo.... Vast weer veel inspiratie voor je eigen werk opgedaan... Dank je wel dat we met je mogen meegenieten.
    Steekjesgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoor. En die grote loppis o wat zou ik dar hebberig van worden.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is er bij julie zomers veel te beleven. Geniet er maar van. Fijn dat je het ons ook laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig wat mooi. Bij de grote loppis in Bricke zijn wij ook al eens geweest, je kijkt je ogen uit. Veel plezier zaterdag en waar je beland zien we wel. Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, jé, wat veel indrukken heb je weer opgedaan.
    Vooral dekunsttuin is heel interessant! En die grote loppis , te gek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat me opvalt Joke is dat er zoveel textiel, ambacht etc. exposities in Zweden zijn. Prachtig. En in die Loppis kan je wel een hele dag doorbrengen!! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je weer een prachtige dag achter de rug, het is duidelijk dat je hebt genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooohh Joke, ik moet een keer alleen naar Zweden komen, volgens mij.
    En dan met jou op loppisse tour , haha.
    Goof krijg ik zo gek niet.
    1 loppis is voor hem meer dan genoeg.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita