zaterdag 25 juli 2015

Ja wat gebeurt er hier zoal!

Tussen de regenbuien , ga ik af en toe weg..........en ja !wat is er dan,  zoal de afgelopen weken gebeurt! en wat heb ik allemaal gezien! kom de .....auto staat voor, stap maar in. ( over alles ga in van de winter meer schrijven, ik wil jullie nu alleen even een indruk geven, wat er zoal te doen is in Zweden, in de 3 maanden dat alles open is!) daarom moet je ook, in deze maanden alles doen, want over een maand gaan de deuren weer op slot, en dan is het over! Dus daarom, dames hoop ik dat jullie het me vergeven dat ik weinig op lijn ben en bij jullie langs kom.

  Zo nu gaan we op weg naar Gävle.... dat ik daar ben aangekomen! want er is zoveel te zien onderweg...

Hedenstugan, B&B (link)
 Ben eerst even koffie gaan drinken bij Stef van Heteren, een Nederlander die 2 jaar geleden in Heden in Bergby , een B&B is begonnen, een schitterende locatie.het ligt in een schitterende omgeving, ziet er heel verzorgd uit, en er is veel te doen, en Stef helpt jullie graag, om de vakantie van jullie leven daar te maken. Voor natuur liefhebbers is het een paradijsje, en waar we misschien ooit eens een quilt week kunnen houden! zou dat niet leuk zijn! Nu wie weet!.

 
Dit is ook in het dorp waar ik mijn tentoonstelling heb gehouden, er is daar een schitterende hembygdegården, dat elke dinsdag open is. 
 

 Ook in Bergby is er een schitterende kerk, en hij was open......


 wat een schitterende kerk, ga er later over schrijven op mijn Zweeds site.



Dit zijn beelden uit hout gesneden, die staan op het plein......

Zo we gaan weer verder, O wat zie ik Loppis! elk jaar word in dit kerkje, 2 weken open dag gehouden, er word koffie geserveerd, en er is een loppis, en tentoonstelling.


Ook Cristal was weer aanwezig met een tafel waar ze haar werk verkocht.
 Zo we gaan weer verder, even naar Kerstin die een quilt winkel heeft in de oude stad van Gävle.
Gezellig even koffie zitten drinken met Kerstin en Mats, dit is een schitterende deel van Gävle de oude stad een bezoeken waard.

Zo we gaan weer terug naar huis, want ik zag dat er nog vele loppisar waren , om te bezoeken, en wat een geluk dat ik dat heb gedaan, want kijk eens dames, want ik gevonden heb!
nu hier moet ik mijn gedachte over laten gaan! voor een project! dist is hand geverfde wol, wat hier ligt kost nog geen €10
klossen voor mijn handwerk
bandjes €2, de rechter zijn met de hand geborduurd
Dit word eerst geknoopt (techniek vis net) en daarna geborduurd.
 Nu was dus een blij mens na deze loppis, Maar O stop! nog een.( Hamrånge)
Dit is een heel oud dorpje op zichzelf,
en zo leuk in gericht, je waant je in een museum, maar alles is te koop, je kijkt je ogen uit.

Op de terug weg komen, we langs Axmaby, waar een schitterend open museum is.

en een restaurant waar je heerlijk kunt eten, en een schitterend uitzicht hebt
dus heb mezelf maar even verwent, dacht dat ik dat vandaag wel verdient heb!
Ook in Axmaby is er dit jaar weer verkoop van lokale handwerkers
 Zo we gaan weer verder, want in Ljusne, daar is een museum, wou daar nog even langs.

en er is elk jaar verkoop van lokale handwerkers.

Zo we gaan een anderen route doen!. We gaan de kant op van Alfta, ik had gelezen in de krant dat er een alternatieve geneeskunst markt was, en ik hoopte dat ik daar wat kon vinden, dat me kon helpen met mijn pijnen! maar helaas, maar er was van alles te doen, dus heb er geen spijt van gehad.
Dit is Jonny Svanberg, die schitterende schilderijen maakt, van de kleuren werd je vrolijk
en er was quiltwerk en nog veel meer.
 De route die ik vandaag heb gedaan, daar kom je langs schitterende kleine museumpjes, achter deze huizen, vind je de meest mooiste schatten.
Hälsingegård Mårtes ( link naar mijn Zweedse site)
 Was daar al eerder geweest, maar wist dat ze daar koffie serveerde, dus hoe fijn is dan, om dit  te doen, tussen schitterende wandschilderingen.
en ja dan ga ik elk jaar even naar Elin Westlund, in Långhed (link)

 Zij weeft echt de meest schitterende dingen.
Hier was een loppis
De eigenaar vertelde me dat, dit huis gekocht was door zijn ouders, en verplaatst was naar deze plek in 1979, het huis werd gebouwd in 1826, Hij vertelde me dat elk plank werd genummerd en dan weer word opgebouwd, Dit is gebeurt met vele, van deze huizen.

Elk jaar in Glösbo, is er een markt, en een dorps loppis...
en elk  jaar koop ik een paar wanten bij deze dame, zij is al van af heel jongs af aan blind, maar ze breit de meest mooie dingen, ze geeft niet op, en elk jaar kijk ik dan ook uit of ze er is!
En toen hoorde ik achter me! He Jook ben je er ook, het was Ria met Annelies.
en we hebben gezellig even samen koffie gedronken en weer even alles bij gepraat.

En dan 'swoensdags als het weer het toe laat, ga ik naar Vallsta, waar ik met anderen handwerkers, in de tuin /huis, zit te handwerken, en waar we proberen om anderen dames te inspireren, met verschillende soorten handwerk, en waar demo´s worden gegeven in traditioneel handwerk. (zie hier eerder reportage)
Dit is mijn vriendin Margaretha, die met Järsvö borduuwerk bezig is.
Links zit (kom even niet op haar naam) maar zij leidt de bezoekers rond in het huis
en dit is haar handwerk.
Zo langzamerhand komen we aan het einden van deze 2 weken , er was een schitterende tentoonstelling in Kvarnen Söderhamn, waar verschillende kunstsnaren hun werk tentoonstelde.




Zo dames jullie zien je hoeft je hier in Zweden niet te vervelen, in deze 3 maanden, je vindt elke dag wel wat om naar toe te gaan, maar helaas dit jaar is veel weg geregend.

Vandaag gaan we op bezoek bij mijn vriendin Astrid, die een zomerhuisje heeft, hoop dat het weer goed blijft, en is veel regen voorspeld de komende dagen.............. nee een zomer hebben we zeer zeker nog niet gehad, maar tussen de buien door geniet ik volop,

Fijne week allemaal groetjes uit Zweden



























17 opmerkingen:

  1. O Joke, wat heb ik genoten van je verslag. Wat is het mooi bij jou. Prachtige kerk ook!
    Wat een super koop de hand geverfde wol, zo ontzettend mooi!

    Sophie Digard maakt ook van dit soort wol zulke prachtige dingen( zie de link)

    https://www.pinterest.com/julielappage14/sophie-digard-inspiring-crochet-creations/

    Bedankt Joke dat ik met je mee mocht rijden.
    Van de winter zal ik zeker je uitgebreide verslag lezen.
    Fijn weekend met hopelijk een beetje zon,
    Groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Joke je moet je daar wel als een visje in het water voelen tussen al dat moois..... Al die prachtige creatieve uitingen passen zo helemaal bij jou.... Dank je wel dat we mee mogen genieten van je tripjes..... Ik word hier zo blij van....
    Steekjesgroetjes vanaf de stormachtige noordzeekust,
    Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O Joke wat vind ik dit leuk voor jou, je kan nu overal gaan en staan waar je wilt. Prachtige reportage en ook je aankopen zijn weer geweldig.
    Geniet ervan!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke uitstap was dat net of je er bij bent
    groetjes simonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb zitten genieten en zie dat ik nog veel meer moois had kunnen bekijken! Prachtige buit! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat prachtig allemaal, Joke! Zo leuk om te zien en en te lezen! Wat is Zweden toch een schitterend land… En die handgeverfde wol… geweldig. Groeten uit een stormachtig Rotterdam!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo jij hebt veel indrukken opgedaan en veel gezien!!!! Heerlijk he de zomertijd en dan he eigen auto. Nog maar even genieten voordat alles weer op slot gaat.
    Liefs
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What a beautiful trip. The handwork of the artists is wonderful.
    Thank you for sharing your lovely trip. Hugs from Illinois

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig verslag van deze tocht waar je ons voor meenam!
    Helemaal te gek, al die prachtige kerkjes, schilderijen en handwerk. Wat een prachtig land waar je woont!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig wat heb je weer een prachtige tocht gemaakt met je autootje. Helemaal top een quiltweek bij Stefan. Geniet maar van deze 3 maanden dat alle volop open is en je uitgebreide verslagen lezen we wel op je Zweden site. Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig wat heb je weer een prachtige tocht gemaakt met je autootje. Helemaal top een quiltweek bij Stefan. Geniet maar van deze 3 maanden dat alle volop open is en je uitgebreide verslagen lezen we wel op je Zweden site. Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt wel alsof je járen aan het inhalen bent! Zóveel en zó veel moois. Toch vind ik je 4e foto het allerleukst, daar straalt zoveel van af!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je weer veel kunnen zien en er van kunnen genieten .
    De Zweden benutten hun lange winter wel om op allerlei manieren iets moois te maken . Leve je auto hè Joke ! Dan kom je nog eens ergens ! En precies waar je naar toe wilde ! Heb nog veel gezellige ritten en als het regent ....jij zit droog en de tentoonstelling is toch ook vaak binnen ! Groetjes , Rini.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om te zien! En een fijn voorproefje, want wij gaan over een paar weken naar jouw mooie land!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je weer een hoop prachtige foto's laten zien, en je aankopen geweldig.
    Geniet van alles zolang het weer het toelaat. Groetjes Gré

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk en mooi, dank je wel.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk om met je mee te mogen reizen... aan twee paar ogen heb je ook niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita