maandag 22 juni 2015

Vakantie in eigen land, en met bezoek uit Nederland.....

Vorig jaar in Veldhoven ontmoette ik Mieke, en 3 weken na mijn thuiskomst, begonnen we met elkaar te mailen..... en een paar weken terug, schreef Mieke; mogen we koffie komen drinken! Ja natuurlijk riep ik meteen: Gezellig, en blijven jullie dan ook een nachtje, want ze hadden een tent (ons huis heeft helaas geen logeerkamers) dus dit was de oplossing,en het was zo gezellig dat 1 nacht 3 nachten werden.

Mieke en Ruud hadden een tas vol met boodschappen bij hen , van koffie tot stroopwafels, drop, tot Amsterdamse uitjes.............
Had voor de eerste avond, voor avond eten gezorgd,
en zo konden we elkaar een beetje leren kennen.

De volgende dag na het ontbijt, zijn de mannen naar Söderhamn gelopen, en Mieke en ik zijn wat gaan winkelen, en toen de mannen opgehaald,  en gezellig koffie gedronken met ze 4en.

Toen ben ik met ze naar Växbo gereden, naar de weef fabriek,

Deze weverij is nog in werking, en je mag de weverij in, je bent wel doof als je er uit komt! maar het is het waard.
Dit is het anderen gedeelte van Växbo, hier zijn winkeltjes, en een restaurant, (waar we heerlijk hebben gegeten), en de panden dat zijn meteen musea's waar je kan zien hoe alles in de vroegere jaren gedaan werd. ben er nu al vaak geweest, maar blijf het leuk vinden.
en hier en daar waren er tentoonstellingen.

Zo op naar het volgende, naar Trönö, eerst naar de nieuwe kerk:
toen naar de oude kerk, dit kerkje is het oudste van Zweden.

Toen zijn we naar Söderblomgården geweest
Dit is het huis waar Dominee Söderblom heeft gewoond, wat nu een klein museumpje is.
op de terugweg, nog even langs Söderalle hembygdgården gereden, waar ze bezig waren met de Midzomer stang, en ik kon Mieke en Ruud even het huis laten zien.
We zouden daar de volgende dag Midzomer gaan vieren, maar dat liep anders uit.

Angus had geen zin om mee te gaan, dus ik heb Mieke en Ruud meegnomen naar Järsvö, Stenegården, waar altijd van alles te doen is...

Ze waren bezig om de midzomer stang te versieren, en deze was schitterend.

 het was een hele ceremonie toe deze werd opgezet, ik had zo een midzomer nog nooit mee gemaakt, dit werd nog op de oude manier gedaan met stokken, je hoorde dan ook veel O, want hij ging nog wel eens scheef.

er was volop muziek en veel klederdracht.

er werd veel gedanst.....rondom de paal...
Mieke , Ruud en ik zaten op het terras , te eten en onderhand te genieten , wat er beneden zich afspeelde... we hadden het mooiste uitzicht.
Heerlijk door de tuinen gelopen..


en er waren weer de nodige tentoonstellingen, je kan daar een hele dag doorbrengen, zonder je te vervelen.

 We hadden  redelijk weer, af en toe kwam de zon door, en geen spatje regen, op weg terug naar huis, kwamen we in een wolkbreuk terecht , en we hoorden dat het daar de hele dag geregend had.
Vallsta
 De terug weg , ben ik nog even langs bezienswaardige punten gereden, maar helaas was alles dicht,
en Tresslottet, waar ook nog een tentoonstelling was.

Toen terug naar huis, de volgende dag zijn  Ruud en Mieke vertrokken, en heb de beentjes omhoog gedaan, en gisteren heerlijk in het zonnetje gezeten.... .

Zo dat was mijn week, deze week een rust weekje, want helaas het weer hier in Zweden zit ook niet meer, veel regen , we hebben nog niet zo een slechte zomer gehad dan sinds 1857, zeiden ze op de Tv.

Nu de zomer mag wel opschieten, want we zijn alweer terug aan het tellen, naar de winter.

Fijne zomer allemaal groetjes Joke

en Ps: sorry dat ik zo weinig bij jullie langs kom, maar probeer even, van wat er zoals hier gebeurt te genieten............en rust veel, want helaas is mijn bloeddruk nog steeds veels te hoog, en mijn been speelt nog steeds op, Amar er is hoop, want 23 Juli krijg ik de scan! maar wanneer ik dan een arts zie! geen idee.




 









14 opmerkingen:

  1. Wat hebben jullie genoten Joke. Ziet er allemaal gezellig uit met die mooie foto's. Heel veel beterschap verder.

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk! Visite en dan samen zo van alles beleven! Lekker genieten joh! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zweden lijkt wel één groot museumpark, als ik dit zo bekijk. Wat fijn dat jullie zo'n gezellige tijd hadden met elkaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzondere vriendschap Joke..... Jullie hadden zo ook lekker vakantie.... Lief dat je de tijd nam om ons ook mee te laten genieten, dank je wel....
    Beterschapsgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke belevenissen waren dat weer, dank je wel! Sterkte met je gezondheid!!!

    groetjes vanuit een regenachtig Nederland,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel gezellig om bezoek gekringeld, en meteen zelf ook weer mooie dingen gezien! Vermoeiend maar toch mooi deze dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat was gezellig en druk
    Veel laten zien aan je gasten, en wij mochten mee genieten
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig weekje met je logees. Je hebt ze heel veel laten zien en ons laat je op deze manier ook meegenieten. Doe het kalm aan en tijd voor bezoekjes aan ons komt wel weer als de winter er weer aan komt.Ben zelf op het moment ook weinig online. Het weer is hier in jaren ook niet zo koud geweest. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke visite! Gezellig en wat hebben jullie veel moois bezocht en ik moest meteen aan die linnenfabriek denken en de mooie lappen die nog steeds op bewerking wachten! Hoop dat jullie ook snel zonneschijn krijgen, dikke knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig verslag van de gezellige dagen die jullie met elkaar doorbrachten.
    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is weer een tijd geleden dat ik nog op je blog geweest ben ,maar heb maanden met de pc gesukkeld.De ene keer kon ik reacties plaatsen de andere keer weer niet en hij viel constant uit.Maar een nieuwe pc kost hé tot verleden maand toen ging het echt niet meer ,we kregen hem zelfs niet meer aan ,binnen gedaan en wat was het resultaat een nieuwe moeten kopen.Natuurlijk ben ik heel veel kwijt maar nu heb ik je blog gelezen en je hebt nog van alles voorgehad,zelfs in het ziekenhuis gelegen,hopelijk gaat het beter met jou.Bedankt voor het delen van de prachtige foto's ook van je mooie borduurwerk.Verzorg je goed ik denk aan je hier in Belgie .
    Groetjes en tot snel Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel gezellig zo te zien en mooi.
    Een leuke afwisseling, een paar gasten en dan even gidsen.
    grtjs Mieke ( een andere Mieke, niet van Ruud ! )

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita