zaterdag 2 mei 2015

1 Mei dag van de arbeid, hier in Zweden is iedereen vrij..............

en in Rättvik, daar is elk jaar een hele grote markt..met meer dan 1400 kramen, en met bezoekers aantal in 3 dagen , tussen de 100.000 en 120.000 mensen.


Om 9 uur mijn vriendin Margit opgehaald en op weg, begon met 8gr, vanuit huis, en we gingen langzamerhand naar de 0 en halverwege was er sneeuw, maar dat mocht de pret niet drukken, maar 1 ding was zeker, het was koud, maar gelukkig is het droog gebleven.

Gaan jullie mee............. we gaan eerst naar Hemslojden, waar oud en nieuw samen gaan,
we gaan eerst naar boven, waar een klein museum is....en een 2de handwinkel in klederdracht, het is daar echt genieten, wat een moois hangt daar allemaal, je zou zo wat willen aanschaffen.










De Zweedse klederdracht is echt vrolijk.............schitterend geborduurd, en zulke mooie kleuren.
Zo nu gaan we naar het museumpje..........een kamer vol me schitterende klederdracht, de kamer is niet groot, maar staat vol me schitterend handwerk.







Nu ik de foto´s zie is het echt weer even naar genieten.

Zo nu gaan we naar de moderne kant, waar oude technieken in een nieuw jasje worden gestoken..Je vind de hemslöjden winkels overal in het land, waar lokale handwerksters hun werk kunnen verkopen. Wat zo leuk is in dit winkeltje, dat als je tussen de waren kijkt, zie je een stukje oud Zweden,

Schitterende kussens op vachten en vilt.
mutsjes uitgevoerd in een nieuwe techniek op vilt



elk hoekje word gebruikt,


bandjes, moest me echt inhouden....
schitterende wol, hand gesponnen
wol om te vilten...
 Zo we gaan naar buiten, waar lokale handwerkers hun producten verkopen,
dit waren ornamenten, voor in de tuin
schitterend linnen
en heel plein vol met schitterende manden.


en ja de Dalarna paardjes mogen niet ontbreken, het is leuk om te zien hoeveel verschillende er zijn, en hun historie er achter.



Zij staan op elke markt, hier laten ze zien, en waarschuwen je wat er kan gebeuren, als je op weg bent, wat je aan wilde dieren tegen kan komen,
Zo het is tijd voor koffie, wat we gedaan hebben in de pastorie van de Zweedse kerk,



Binnen is het een klein museumpje, met schitterende muurschilderingen, en schilderijen... heerlijk om daar met een kopje koffie te genieten , wat je allemaal om je heen ziet.
 We gaan er beslist nog eens terug als er geen markt is, want het staat vol met schitterend gebouwen , dit gebouw is omgebouwd tot een hotel.

Op de terug weg, kwamen we langs een loppis en ja wat is een dag zonder loppis. en daar kreeg ik ook wat inspiratie mee. Deze dames maakt van oud linnen en hand en theedoeken, prachtige quilts.


Zo dat was mijn viering van 1 mei, heb genoten, maar nu een paar dagen de voetjes omhoog en uitrusten.


Fijn weekeinden allemaal groetjes Joke

Ps: dames sorry dat ik weinig langskom, maar ben even een stille lezer hier een daar, zo een dag als nu, dat neemt heel veel energie uit me, 




14 opmerkingen:

Ineke zei

Wat gezellig zo'n dagje uit, veel te zien ook! Nee, in Nederland kennen ze geen vrije dag op 1 mei, maar Brazilië wel!
Liefs, Ineke

Simonne Valenberghs zei

Hier word ook niet gewerkt op 1mei en je hebt een hele leuke dag gehad zo te zien op je foto's ik denk dat ik eens een vacantie moet plannen naar zweden groetjes Simonne.

Hans zei

We krijgen er de kriebels van om die kant op te komen als we al dat moois zien!

Groet van Ditty

Céline zei

Op de Dag van de Arbeid, moest ik gewoon werken!
Maar ik heb genoten van je blog.

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een leuke museumpjes en wat een schitterende markt...heb mee genoten...groetjes Mieke

Petra zei

het zijn PRACHTIGE plaatjes, echt genieten.. fijn weekend gewenst :-) !

Lenie zei

Wij zijn op vakantie in Denemarken en daar waren ook veel winkels dicht. We gingen boodschappen doen bij de lidl maar gesloten. Jij hebt in ieder geval een prachtige dag gehad. Mooie foto's. Genieten.

Groetjes lenie

Chris zei

Dat was voor jullie dus wat je noemt: een dag van de arbeid!! Zóveel zien, lopen, fotograferen en genieten. Tjonge, wat een pracht allemaal en interessant ook.
Rust maar goed uit vandaag en morgen.

Anita zei

Dank je wel Joke, heb genoten van je mooie foto's, wat woon je toch in een prachtig folklore land

Tony zei

Hallo Joke. Ik heb gewoon lol in je. Dat tuft maar naar markten en loppissen of het niks is. Het is allemaal erg mooi en je energie waard.Groeten Tony

martine zei

De klederdracht .........wat mooi. Maar goed dat ik daar niet was want dan was mijn beurs helemaal plat geweest. Fijne zondag Joke.

Jessie zei

Wat een geweldige dag heb je gehad, heb hier zitten te smullen. De klederdracht is kleurrijk het doet me denken aan Marken.
Jammer dat het zover weg is, hier zou ik ook wel eens willen rond snuffelen!

Annie Kingma.Bonnema zei

Zeker een dag vol arbeid
Heel veel moois op de foto.
Koud nog bij jullie.
Hier ook nog geen zomer, maar br 0 graden
Groetnis Annie

Carolien zei

Wat mooi weer, dank je wel dat we mogen 'meelopen'!

groetjes, Carolien