vrijdag 13 maart 2015

Donderdag 12-03-2015..........dagje uit naar Falun en Borlänge

was mijn eerste lange rit in de auto, Angus wou naar een natuur reservaat , in de buurt van Borlänge........... dus ik zei meteen: weet je wat ik breng je en dan ga ik de buurt onderzoeken, en zo gezegd zo gedaan....
 Het eerste wat ik onderweg tegen kwam , waren 2 loppisar, ik blijf het leuk vinden om daar naar binnen te gaan en te kijken wat er zoal te koop is, vaak zijn het kleine museums.

Wat mij verbaasd elke keer, de naaimachines, ze geven ze gewoon weg, deze waren te koop vanaf €10 en de duurste was €15, als je een verzamelaar bent van naaimachines, dan is Zweden je land.
en waar je schitterend lokaal handwerk vind.
Even buiten Borlänge is: Fornby Folkshögskola.



De school en bibliotheek zijn ondergebracht in deze schitterende oude gebouwen,

 zo staat deze school beschreven:

Onze aanpak is algemeen professionele opleidingen en cursussen met esthetische en artistieke leiding. Wij hanteren een volksgezondheid inspanningen voor democratie, burgerschap, een leven lang leren en de deelname aan cultuur en maatschappij.

Volkshogescholen zijn gebaseerd op een holistische benadering van de mens en het leren. Ieder krijgt door zijn eigen studie, werk te ontwikkelen en vinden hun platform in de samenleving. Invulling van de binnenste en om hun uiterste best te bereiken.

 en het uitzicht, was ook prachtig het was een mooie dag, en heb een uurtje in de zon gezeten, om van het uitzicht te genieten , en om te kijken of ik Angus ergens langs de rivier zag!

En hier werd de historie van de school  verteld , interessant om al deze foto's te zien, en te zien hoe alles is verandert

Binnen in de school hing wat werk:





 Bij het verlaten van de school zag ik dit breihoekje, dit is voor het rode kruis,de 4kantjes worden verzameld en afgeleverd bij hen.

Ook ben ik even langs deze kerk gereden : 
Stora Tuna kerk is een van de mooiste werken in Dalarna, een van de grootste landelijke kerken, voorbestemd om de kathedraal te worden in "Nieuw en Bergslagen boven Long Heden" -stift toen het werd gebouwd in 1469. ( zie hele artikel op mijn Zweedse web-site)

Daarna zijn we naar Falun gereden, naar de kopermijn,





 waar een uil op zijn nest zat.


 Daar heb ik Angus neergezet,

 en ik ben op onderzoek uitgegaan, en heb leuke winkeltjes ontdekt, waaronder deze: (web-site)



Ambachten Groep Copper Tree is een coöperatie waar verschillende ambachtslieden lijkt en het blootstellen van hun producten. 
 Deze 4 dames hebben hun workshops in het gebouw, waar je binnen kunt lopen en hun werk kunt bekijken.
Helena Petersson heeft de beren gemaakt en de spelden kussentjes , naar een oud model van lace.making
Marie Claesson, Blauwe bloemen, een bloemenwinkel.
 
Mia Ljungstrom Svensdotter,  naaien, met folk en populaire inspiratie die richting.

dit is haar werk kamer
 Asa Åkerström Ahlin, Åsa Åkerström ontwerp, textiel, textiel en keramiek.

Minna Johanna Lindgren, CREAMOR  zilver, sieraden en lederen


Tevens is er werk te koop van : Titti Lindgren, Ulrica Claesson, Ann-Charlotte Bregström, Maria Borlund, Helena Petersson, Kristina Eriksson en Eva Schenning




Daarnaast ambachtslieden presentatie van hun spullen op Copper Tree, maar met hun workshops elders, zoals borduurwerk, ijzer ambachten, patroon ontwerp, kunst, het breien.


Ik heb met een van de dames afgesproken dat ik van de zomer langs kom met mijn werk. 



Ik heb de heenreis gereden en Angus terug, ik was helemaal kapot, een afstand van meer dan 200km, en dat voor de eerste keer,erg vermoeiend, maar heb weer wat rij ervaring opgedaan.

Nu er staat veel gepland voor het voorjaar.

Fijn weekeinden allemaal groetjes Joke

27 opmerkingen:

Paula zei

Fijn is dat om zo weg te kunnengaan, zeker met dit mooie weer.lange afstanden moet je ook leren rijden. Geniet er fijn van.Paula je heb de auto nog niet gebruikt al last wagen?

Carolien zei

Wat een leuke tour! Dank je wel dat je het liet zien!

Fijn weekend en groetjes, Carolien

marijna zei

Komplimenten hoor, dat je zo'n rit gereden hebt. Maar je hebt ons wel getrakteerd op een leuk verslag van je uitje. Dank je wel.

baukje zei

Leuke foto's weer en dat plaatje van die uil is echt geweldig. Wat een rit zeg 200 km, ik snap dat je moe was.....

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Het gaat je dus al goed af met het autorijden. En zo leuk om mee te kijken met je reisje.

Chris zei

Super Joke!! Dat hadden jullie goed gecombineerd in alle opzichten. Ieder zijn 'ding' en jij kilometers maken. Dat zullen jullie nog wel eens meer doen. Echt leuk!
En wat is er toch veel te zien. Wat natuur betreft, maar ook gebouwen en dan natuurlijk al het handwerk.
Lekker nagenieten. Fijn weekend.

Rein zei

Wat een mooie bolgpost!
heerlijke foto's!

Stins zei

Pfoe, jullie hebben je goed vermaakt!
Heerlijk al die mooie plekken en winkeltjes bekijken, ik zou zo met je mee willen :-)
Ik zou ook bekaf zijn na zo'n dag!
Liefs, Mirjam.

Hannie de Beer zei

Een echt leuke tour! Wat hebben jullie veel gezien, en vooral goed dat je zoveel kilometers hebt gereden. Dat wordt een mooie zomer!

Rian, zei

Wat laat je weer veel moois zien, Joke, zowel op handwerkgebied als op "Zweden" gebied. Wat is het er toch mooi.
Fijn dat jullie zo lekker samen op stap kunnen. Wat zal jij genieten van je karretje :)
Groetjes,

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een goed gevulde dag.
Wat hebben jullie veel gezien en veel foto's om na te genieten.
Groetjes Mieke

Ineke zei

Wat heerlijk om met je auto zo rond te rijden en ons mee laten genieten van de omgeving! Zweden is een prachtig land!
Liefs, Ineke

Irene Pieters zei

Wat geeft de auto je een vrijheid, dat belooft wat voor de zomer. Jullie kunnen er samen heerlijk op uittrekken, zoals je in dit bericht al laat zien. Heerlijk om even mee te genieten van deze prachtige dag. Wat een mooie werkstukken en ook de omgeving is prachtig. Die uil is geweldig, wat heeft hij/zij daar een mooie nestkast!

Atelier Ullizee zei

Oh, wat wil ik graag nog eens op vakantie naar Zweden...

Jessie zei

Wat een prachtige dag hebben jullie gehad, dat is meer dan de moeite waard.Heerlijk toch, even bijkomen en dan weer er op uit!

Guusje, zei

Wat geweldig dat je zover hebt kunnen rijden en wat een geweldige dag heb je daar gehad met erg veel prachtige plaatjes.

Anny zei

Knap hoor om zo op stap te gaan. Het was een prachtig uitje zo te zien.Ik heb ervan genoten! Terwijl ik diot tik zie ik uit een ooghoek die kat achter het stuur uit je vorige blogje. Je bent een echte motormuis geworden! Ha, ha!
Fijn weekend. Anny.

Birgitte aka Bietje zei

Heerlijk toch dat rijbewijs. Volgens mij heb je het geld er al uitgehaald. Je kunt nu nóg meer loppis bezoeken. Ook die verder weg liggen. En ik geniet heerlijk met je mee van die prachtige dingen die ze er verkopen.
Maar goed dat Zweden niet om de hoek ligt. Mijn portomonee zou het niet overleven. En DH trouwens ook niet.
Fijn weekend.

Lida zei

Gaaf dat je zo kunt genieten van je autootje en van mooie ritten! Wat een bijzondere tocht was dit, daar wordt een mens door geïnspireerd!
Knuffel
Lida

tiny zei

Wat laat je ons weer meegenieten van jou Zweden, prachtig !!! Groeten Tiny

Trudie zei

Wat een leuk verhaal en vooral van de foto`s geniet ik altijd erg. Ben zelf ook dol op kringloop. groet Trudie

mieke zei

Ha, je hebt weer een mooie dag gehad.
Leuk al die toelichtingen.

Jouw beroep is ook echt een 2-de hobby, volgens mij.

Heeft Angus ook een fijne dag gehad ?
grtjs Mieke

Geef en beetje liefde door zei

Dankjewel voor je lieve berichtje op mijn blog!!!
En ik wil je ook heel erg bedanken voor de leuke, mooie en interessante blogberichten op al je blogs, altijd weer heel leuk om het allemaal te lezen.

groetjes van Marianne
http://geefeenbeetjeliefdedoor.blogspot.nl

Willy zei

Hej Joke, wat een heerlijke dag hadden jullie en wat past er veel in één dag om te bezoeken. Fijn dat Angus zo makkelijk is en met de camera in de natuur wel even zoet is. Fijne week,

Corina zei

genieten zeg!

Helena zei

Hej Johanna, jag har tittat på dina bilder på de fina broderierna du berättade om. Hoppas att vi kan träffas igen någon gång. I helgen var jag på kurs i Malung. Vi sydde skinnväskor hos www.larsofscandinavia.com.

Med vänlig hälsning Helena Petersson Falun

Helena zei

Hej Johanna, jag har tittat på dina bilder på de fina broderierna du berättade om. Hoppas att vi kan träffas igen någon gång. I helgen var jag på kurs i Malung. Vi sydde skinnväskor hos www.larsofscandinavia.com.

Med vänlig hälsning Helena Petersson Falun