zaterdag 2 augustus 2014

Vandaag was weer zo een dagje, met een goud randje

Het is nog steeds schitterend mooi weer hier , en het zal voorlopig ook nog wel even zo blijven, dus ik was vanmorgen al vroeg opstap., en alleen, want als ik met Angus ga, dan stopt hij nergens, dit soort tripjes moet je alleen doen, en met mijn paard!  (jullie zien hij heeft veel geduld, en brengt me overal trouw naar toe)

We gaan de laatste maand in, van de zomer, dus overal in deze maand, zijn er dorps feesten....en overal zie je veel loppisar,  waar vaak als je binnen komt, je je terug waant in de tijd, want vaak is het in oude huizen, waar de tijd heeft stil gestaan...................en vandaag was een succes, en heb veel leuke mensen ontmoet ...

Nu ik zal je laten zien, op wat voor wegen ik rijd, tussen de bossen, je rijdt vaak uren alleen op deze wegen heerlijk, en af en toe kom je een meer tegen, hier ben ik even gaan zitten , en genoten van de rust op me heen...
 Langs de weg zie je veel oude wegwijzers staan.

Deze is uit 1927

en deze uit 1785
De eerst loppis; er was een dame bezig om alles neer te zetten, en we raakte aan de praat, ik heb een goede slag bij haar gedaan, en voordat ik wegging zei ze: wil je koffie met me drinken met wat erbij!!!!!!!!!!ja natuurlijk zei ik meteen, en we hebben bijna 2 uur gezellig zitten babbelen. Ik blijf het leuk vinden die loppisar , want je waant je vaak terug in de tijd




en dit was wat ik vandaag bij haar kocht, de tomtes zijn van linnen, 2 spoelen voor mijn handwerk en een draad spinner, en een schitterende ketting van parelmoer ingelegd in zilver, handel voor nog geen €15.

Zo we gaan weer verder, kwam langs deze loppis,

dit is een oude winkeltje, en je kan je nog voorstellen hoe het er toen uitzag......ben helemaal weg van deze kast, later was ik bij een andere loppis en deze dames zaten over deze te praten, dat ze het graag zouden willen hebben, nu dat snap ik volkomen....
hier word de winkel beschreven in de Ljusnan een lokale krant
Er  was feest in Trönö .....................aan de voet van de Nieuwe kerk, even rondgelopen, er was een loppis en kinderen mochten pony rijden..


er was voor iedereen wat, hier een heer die veel oud boeren gereedschap verkocht
Toen even rond gelopen rondom de kerk, helaas was hij dicht, ik heb nog steeds geen goed foto's van de kerk binnen . Het is een heel aparte kerk, hij is afgebrand, en ze hebben hem gedeeltelijk terug,  opgebouwd,

over deze kerk heb ik op mijn Zweedse web-site geschreven, net zoals over de oude kerk..

Toen naar Söderblom trädgården,
een schitterend huis (waar ik later over zal schrijven) maar als je binnen komt, je de sfeer voelt van de Fam .
Söderblöm

Söderblom werd geboren op deze boerderij genaamd Trönö in de gemeente Soderhamn Zijn vader was een priester met een sterk persoonlijk geloof. Söderblom ging in 1883 naar de Universiteit van Uppsala, Hoewel hij aanvankelijk niet goed wist wat hij wilde studeren, besloot hij uiteindelijk in zijn vaders voetsporen te treden. (het artikel staat nu op mijn Zweedse site)



Er is zoveel te zien, de kamers staan vol met schitterende meubels en schilderijen, als je daar binnen komt waan je je in de tijd van toen...........

Vandaag was de laatste dag dat het huis open was en dat je koffie kon drinken

als je hier koffie besteld, dat kost €4 of sap, dan krijg je een thermos en kan onbeperkt koffie drinken, en je krijgt en schaal met koekjes en cake

Heerlijk door de tuin heen gelopen, en toen opweg naar de oude kerk die aan de voet van dit huis ligt., dit is een van de oudste kerken in Zweden




Toen werd het tijd om huiswaarts te gaan , en toen kwam ik langs een nieuwe loppis, en kijk eens wat ik daar zag, dit
helaas niet te koop, maar wed net gebeld door de eigenaar, dat ze een ander kastje hebben staan dat ze wil verkopen, dus hoop ik morgen even terug te gaan en kijken wat het is!



Hij had echt kwaliteit spullen

heel veel oud kant

en textiel
Nu dames dit was mijn dag, hoop van de week nog een paar maal weg te kunnen! en ik hoop deze week met mijn autorijles te beginnen, maar zolang ik geen voorlopig rijbewijs papier heb, kan ik niet beginnen, dus hoop het deze week te ontvangen en dan kan ik van start..

En dames sorry dat ik zo weinig langskom! maar ja, jullie snappen het wel..............kan de hele winter nog achter de computer zitten

Fijn week allemaal groetjes Joke

14 opmerkingen:

  1. Wat een gevulde dag en wat leuk dat je dat met ons wilt delen. Wat woon je in een geweldig mooie omgeving.Dat kastje is om van te watertanden. Wat leuk. Geniet en profiteer van het mooie weer. Groeten Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele leuke en mooie fotoos weer.
    Al die lopissen, Goof zou de rambam krijgen !
    1 is leuk, maar meer niet.
    Geniet er maar lekker van Joke.
    Succes met de rijlessen.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige tocht heb je gemaakt! Die prachtige kerk, die nu toch weer gebruikt kan worden; al die mooie huizen om te bekijken en ook: die lopissen ik had graag eens willen lijken tussen het oude textiel en dat kastje: wat een dotje! Zoiets zoek ik ook al heel lang...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het leuk om te zien wat je allemaal doet en beleeft in Zweden. Ik geniet er van!
    En inderdaad kan je de hele winter achter de computer zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OOOO jaloers ben ik mag dat op al die mooie dingen die je laat zien die te koop zijn in de loppis.
    prachtige plaatjes waar je de komende winter echt nog weer eens naar moet kijken.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig dat je dit ons allemaal laat zien, leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige tocht heb je gemaakt. Daar heb je ook geen man bij nodig. Gewoon lekker alleen rondsnuffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelijk heb je dat je de mooie dagen benut voor uitstapjes! En leuk dat wij met je mee mogen genieten. Dit zijn ook al weer van die heerlijke foto's. Manlief is nu al bezig om voor volgend jaar een vakantiehuisje in Zweden te zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor mijn gevoel ben je hele dag dag op pad geweest, ja en dan de laatste foto. Helemaal naar mijn hart, wat had ik daar graag tussen willen snuffelen!
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk,om te lezen wat je allemaal gedaan en gezien heb.
    Ik hoop dat je nog vaak op,stap kan gaan en ons mee laat genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke dag...... ook ik heb genoten en hoor de stilte zoals jij daar langs de weg even stil stond. Mooie loppissen heb je gezien . Hoop dat je de hele week het weer mee hebt om nog even te toeren. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. War gezellig toch, al die verkoopplekjes! Het fijne ervan is, dat ze zulke mooie spullen hebben. En ja dat kastje is heel herkenbaar, in de handwerkzaken stonden ze vroeger hier ook, van DMC. Er is hierin Eindhoven een zaak, die ze nog heeft staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat was weer genieten geblazen Joke....!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, heerlijk, de vakantie.
    Af en toe iets té warm.
    We fietsen heel veel.
    Afwisselend landschap hier, van saai en lelijk naar mooi.
    Grtjs Mieke

    ps kan mail ontvangen, maar niet versturen.
    Wel reageren op de blogs en ook op face book.
    Kennelijk ergens op n verkeerde knop gedrukt !!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita