maandag 14 juli 2014

Zo wat heb ik de afgelopen 3 dagen gedaan.....................van mijn vakantie week

Nu we beginnen met dit..................
Dit word mijn nieuwe vervoer, een auto van 45 km, maar zal moeten wachten tot de 24ste want moet een moped rijbewijs halen, en alle autorijscholen zijn met vakantie, maar zo gauw ik het papiertje heb, dan gaan we er een kopen... kijk er echt naar uit.

Zaterdag was het schitterend mooi weer, ik wou naar Hårga, waar nu elk jaar gedanst word, maar helaas kwam ik te laat, want wat blijkt, ze beginnen om 7 uur en toen ik er om 10.15 aankwam, was alles al afgelopen, maar toch nog wat plaatjes kunnen schieten, van wat paren in klederdracht.

De oudere dame , was een Zweedse die in Nederland woonden, en elk jaar naar Zweden kwam, om aan dit festijn me te doen,

 

 Het is erg jammer dat veel van dit verdwijnt, ik weet dat de eerste keer dat ik de Helsingehambo mee maakte, dat om 6 uur smorgens begon, tot savond 12 uur, en dat er veel dans paren aan meededen.


Toen even het huis bekeken........ wat zijn deze huizen toch schitterend, (over het huis schrijf ik later op mijn Zweedse web-site) want wil er hopelijk van de week terug, als het weer meezit, want het is noodweer op het moment, en het was er zo druk binnen, dat ik moeilijk foto´s kon maken...
Ook was er in de schuur van de boerderij waar schitterend handwerk te koop...


Zo we gaan weer verder..........
het is echt genieten, af en toe even stoppen, en genieten van dit soort uitzichten.....

heb die dag veel loppisen aan gedaan, maar helaas daar geen foto´s van, want ik denk dat mijn camera aangestaan heeft, toen ik het opborg, want mijn batterij was leeg,
 Toen werd het tijd om mijn maagje te vullen, en  naar Växbo gegaan, en daar heerlijk gegeten..
waar ik mezelf verwent heb met deze maaltijd............................


Zondag op naar Järsvö..........Angus heeft me afgezet bij Stenegården  (hier kun je meer lezen,)en hij is naar de Zoo gegaan...
 De dag begon schitterend, smiddags moesten we vluchten voor de regen..........maar ik heb genoten er was veel te doen.... gaan jullie mee, we beginnen met de kunst rondom het huis...
Väntan , gemaakt door Maria Norén , en  Tomas en Maria Rutäng
Jini Hedblom
Joakim Brolin
Ook was er weer een veiling...............op zo een dag neemt iedereen zij eigen stoeltje mee, en brengen daar met hun picknick mand de hele dag door, het is leuk om te zien, en er liggen schitterend spulletjes, van meubels, tot handwerk............
van houtwerk

tot textiel
en deze schitterende leren jurk, er is voor elk wat wils
 Zo nu gaan we naar de stal, waar lokale handwerkers hun spulletjes verkochten wat demonstraties werden gegeven................
We beginnen bij dit echtpaar Birgitta en Göran Manfredsson uit Kalmar,schitterend handwerk uit hout..
Rieten manden, van ?
deze dame maakte van cement de mooist dingen,
Dit is Margita Hamid uit Ljusdal, die schitterend kon breien en haken
Links is Inger Olsson-Wångstedt, zij zelf doet veel aan quilten, breien etc....
die deze mutsjes tentoonstelde, en liet zien hoe ze gemaakt werden, vroeg haar of ze er een cursus in gaf maar helaas,,,,,,
ook waren er veel dingen te zien, wat over weven ging...
Zo het is tijd om verder te gaan,  heb even zin om de tuin in te gaan, alles staat in bloei, genieten dus..

aan de linkerkant zie je een doek hangen, waar de kinderen op mochten borduren
 Zo nu gaan we naar een ander gebouw, waar tentoonstellingen waren en ook hier zijn veel handenwerkers te zien die hun spulletjes verkopen
Dit is het winkeltje van Lisa Johannsson, dat is de dame me de oranje jurk.(web-site)
Lisa en haar (ex)man hebben al meer dan 40 jaar schapen, waarvan zij de mooiste dingen maakt........
schitterende huiden bewerkt tot dit....
  Het was een heel gezellig winkeltje , want ze verkocht ook van veel, van  ander dames
zoals de sieraden van Erica Lövqvist
in een ander hoekje vond ik schitterend borduurwerk... van Lena uit Gävle
Dit was de  Fairy tale corner van Maria Barbero Risso (web-site) uit Järvsö ,

en een hoekje met deze schilderijen (artiest?)
Dit is Frida Hallberg , die schitterende dingen van vilt maakt.
ze vertelde me, dat ze veel ballonnen gebruikt, tijdens het drogen, en zo de tasjes hun volumen krijgen, ze had schitterend handwerk...
in het zaaltje naast haar, was een tentoonstelling van deze kinder boeken schrijver(ben even zijn naam kwijt)
dit zijn tekeningen van deze schrijver
Jens Ahlbom
van deze 2 schilders, geen naam, maar zien jullie die lamp! die is gemaakt van een thermoskan...

toen kwam ik in deze kamer, ik denk wat is dat nu!!!!!!!!!!!!!ja dat kan je dus ook kunst noemen, pas je op dat je er niet in stapt! .........een mijn veld van...........
Op dezelfde etage , was ook een tentoonstelling , kunst van rotzooi...
Dit zijn foto´s van Mattias Windemo, je kon er gaan zitten en bij elke foto werd muziek afgespeeld
web-site
Ook op deze etage vond ik dit vrolijke winkeltje, je keek je ogen uit, en het was gelijk kunst.
in deze winkel kon je druk kunst vinden , behang en rolgordijnen, gemaakt volgens het oude principe van toen.
Nog even naar het museum (hier kun je meer lezen)
in het museum vind je overal oud behang,
En dit mooie borduurwerk...
en dit is een oude map van Hälsingland, zo kunnen jullie ook meteen zien, waar ik zoal naar toe rijd...om jullie mee te laten genieten, wat er hier in de zomer gebeurt.



 O dames mijn blaadje is vol, ik ga weer verder met vakantie vieren, als het weer het toelaat, even een paar daagjes rust, en weer eens wat aan mijn borduuwerk doen, en het huishouden, want dat ligt stil op het moment.................

Tot gauw allemaal groetjes Joke







12 opmerkingen:

  1. Geweldig verhaal weer!De plaatjes zijn ook al zo mooi!Ik benaltijd blij als ik weer iets van je kan lezen, echt genieten.Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn voor je dat je een goedvervoer middel krijgt. Ik ben ook blij dat ik weer en nog auto mag rijden. Ben je toch wat zelf standiger. Geniet ermaar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn zeg zulk vervoer ! Toch nog veel hele mooie foto's kunnen maken.

    wat grapig dat jullie zelfs een Jim Reeves museum hebben ik wist alleen van Cornelis Vreeswijk.

    Succes met alles.

    (((((Zwaaiiii))))..... MM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige tocht weer en wat een scheet van een autootje. Laat het huishouden maar lekker liggen hoor, dit is toch veel leuker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke vakantievulling.
    En wat is er veel moois te zien op elk gebied.
    Fijn wagentje krijg je. Een hele vooruitgang t.o.v. de scooter.
    Nu nog eerst dat papiertje halen en dan kun je erop uit, droog en wel.
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke vakantievulling.
    En wat is er veel moois te zien op elk gebied.
    Fijn wagentje krijg je. Een hele vooruitgang t.o.v. de scooter.
    Nu nog eerst dat papiertje halen en dan kun je erop uit, droog en wel.
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is dus helemaal top!!!! Wat een bolide, warm en droog kun je straks overal heen. En ons laat je genieten van je prachtige verhaaltjes bij je mooie foto's. Wat een informatie heb ik weer om te gaan bekijken. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig verslag Joke. Maak je volgende blaadje maar vol deze week. Veel plezier!
    Ook maar snel je rijbewijs voor dit voertuig halen, dan zit je ook veiliger en droog op de weg.
    Kram!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig verslag heb je gemaakt, heb van je verhaal genoten..Lieve groetjes van Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat laat je ons weer genieten van al dat moois. Veel plezier straks met je nieuwe vervoermiddel. Groetjes van JOke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. geweldig joke , kan je niet bereiken mijn e-mail ligt er uit groetjes en een fijn weekend
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Joke, jij hebt ook niet stil gezeten, wat een grote tentoonstelling. Geweldig dat je zo'n handig autootje krijgt, hier zijn ze ook en moet je ook het bromfiets bewijs halen.Veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita