vrijdag 25 april 2014

In Hudiksvall is nu een ..................

permanente tentoonstelling gekomen , over textiel. Gisteren waren Margit en ik daar, een mooie tentoonstelling, over het leven van textiel in Zweden, van linnen tot eind product.

Als je de zaal binnen komt zie je deze wielen , van de water molen,
en zo begint de reis door het textiel land..............(helaas zijn de foto´s niet 100%, door de reflectie van het glas en ik had Angus zijn camera mee, want die van mij is stuk, dus het was even wennen.....

In het midden bevinden zich alle oude weeftoestellen..het moet verschrikkelijk zwaar werk zijn geweest, in die tijden.....

 In de eerst zaal, waar je binnen komt, daar vind je de historie over alles wat met weven te maken heeft, en de kleding die daar mee gemaakt werd .De details wat er aan gegeven werd, is ongelofelijk, het fijne handwerk , en wat fijn is dat ook veel bewaard is gebleven, want zoals deze 2 gewaden hier boven, zijn doodsgewaden, waar de doden in begraven werden.......






Bij elke kast bevinden zich kleine TV. met info, en met een kop telefoon, waar alles in uitgelegd word, wat er in de kast bevind.................

Deze deken was schitterend, deze was gebreid......
Deze kast ging over het bedrukken van behang , een techniek dat nog steeds gebruikt word hier in Zweden
De kwast die je daar achter ziet hangen, was een gedeelte van een paarden stel...

we verlaten nu de eerste zaal en dan kom je in een kleiner zaal, waar deze vloerkleden hangen...
 en een weelde aan textiel te vinden is, van weef werk, tot breiwerk, en schitterend borduurwerk
 In deze vitrine bevond zich schitterend breiwerk, weef en knoop werk....

In deze kast bevind zich verschillende soorten wol, en je kan de kleurverloop zien, van de kleuren die ze gebruikte , om de draden te verven...
Je ziet verschillend soort technieken, van knoop werk, het band is schitterend.

Onder de kasten bevonden zich verschillende laden, met meer textiel...


 Dit was textiel uit Delsbo en Järsvö , prachtige lakens en kussen, het moet een weelde zijn geweest, om in die tijd , je bed in te stappen, tussen zulk mooi textiel ....................

Wat mij opviel, dat er veel overeenkomsten zijn, met ons textiel in Holland..............
Dit was een kast met textiel, wat gebruikt werd op de Zweedse huishoudscholen.....

We verlaten nu deze kamer, en komen in de laatste zaal, waar achter in een heel groot scherm bevind, waar je steeds verschillende mensen zich zien omkleden, vormen in alle maten ...........
In het midden bevind zich een grote glazen kast, met heel veel jassen.....allemaal zwart..............

In deze kast bevind zich, doopkleding..................
verschillende soorten hoofddracht van toen en nu!
 Tasjes en handschoenen
 ballen en lint en een stuk behang..............
en nog meer muurschilderingen...............

Ja het was weer een fijne dag, met een blik op terug, en genieten van een stuk historie van textiel.

Wat er verder te zien is in het museum was dit...........
Maar daar over later......

Fijne dag allemaal groetjes Joke


18 opmerkingen:

  1. Wauw Joke, Wat fantastisch! En super om zo met je mee door het museum te mogen wandelen!
    Ik heb ervan genoten!

    Fijn weekend, groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Wat een indrukwekkende tentoonstelling!
    En ik ven inderdaad heel erg benieuwd naar het verhaal van de laatste foto....!
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig verhaal net of ik er zelf bij was....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi en je heb ook mooie foto's gemaakt, bedankt!
    Groetjes, Sonnja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joke wat laat je ons lekker meegenieten met al die foto's! En je deken is een plaatje geworden! Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat moet je daar genoten hebben en veel inspiratie hebben opgedaan.
    Uit je verhaal denk ik te begrijpen dat het een permanente tentoonstelling is. Echt iets om op mijn "te doen in Zweden " lijstje te zetten.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, genoeg te zien om je dag te vullen en er veel inspiratie op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor al die mooie foto's, zo kunnen we toch meegenieten, prachtige collectie.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor deze rondleiding! Ik zou graag dat eens echt zien joh! Pff heel mooi! Inderdaad dat luxe beddegoed! Krijg de neiging om die patronen te willen zien van toen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw wat laat je ons veel moois zien.Geweldig zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige tentoonstelling, dit is de eerste keer dat ik doodshemden zie op een tentoonstelling. Ik heb er zelf jaren geleden een gekocht op een antiekmarkt , gewoon omdat er zo'n mooi borduurwerk aan was. De mevrouw waar ik het van kocht wist niet waar het voor diende. e Bij kunst en kitsch kreeg ik te horen dat het een doodshemd was.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie tentoonstellling. Wat zul je genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig om dit door jou te zien....ik vind die witte gebreide deken schitterend. Wat een collectie. Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi, mooi, mooi allemaal. Heerlijk om rond te lopen tussen al dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hé, Joke, wat een mooie tentoonstelling, bedankt dat we mochten meekijken, prachtig moet dat zijn en de sfeer als je daar rondloopt.
    Groetjes Viviane

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige opstelling van al dat verschillende textielwerk. Die tv-tjes met uitleg is weer een hele nieuwe toevoeging - die technische mogelijkheden geven zo veel extra's! Wat zou ik hier graag een hele tijd doorbrengen. En die gebreide deken zou ik haast een moord voor doen...dat patroon zou ik heel graag willen breien! Dank je wel voor de rondleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook hier weer kom je ogen te kort, wat een rijkdom in dit museum!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor het delen van de foto's de tentoonstelling is prachtig mooi om te zien groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita