maandag 5 augustus 2013

Zaterdag was het me een partij heet, dat ik mijn paard maar weer heb ingespannen en opstap ben gegaan...

en wat een heerlijk dag weer, een paar maal verdwaald, want je slaat een weg in! en dan oeps , doodlopend, maar je komt de meest mooie stukjes natuur zo tegen, dus draai je weer om , en dan denk ik altijd................ dat had ik altijd willen zien!!!

Maar goed daar gaan we dan, we gaan eerst naar Bergvik, daar was vandaag een veiling....
het is echt lachwekkend wat daar verkocht word, dingen gaan voor €1 weg, maar het is ook een klein stukje museum wat soms verkocht word zoals dit paneel....
of dit uit 1821, denk dat paneel uit hetzelfde huis komt.
en deze klederdracht..........
en dan is er in Bergvik, nu ook een permanente loppis, dus die kon ik niet overslaan, maar genoeg geloppised.............
Ik zag dat de kerk van Bergvik geopend was, er was net een doping begonnen, en heb even in de hal gestaan en er van genoten, wat een schitterende kerk is dit, ik hoop er ooit eens terug te kunnen gaan . om foto´s te maken.
Dit staan boven de ingang van de pastorie................ je moet je ogen goed de kost geven, want anders mis je zeer zeker de mooiste stukjes schilderingen en....................

Heb er even een half uurtje gezeten en genoten van de rust en het uitzicht, toen werd het weer tijd om op weg te gaan, even afscheid genomen, van kennissen van me die een pizaria hebben in Vansätter, Nederlanders die na 5 jaar het opgeven en weer terug naar Nederland gaan, er is haar zoveel overkomen in het ziekenhuis, bijna het loodje gelegd, omdat ze niet in de gaten hadden dat haar blindedarm gesprongen was, 2 maal naar huis gestuurd, en ze werd zwanger op haar 42ste, en hebben haar 24 uur laten pijn lijden, waardoor ze bijna haar kindje heeft verloren, trieste verhalen allemaal, en ze zegt ook, haar oudste die nu 15 is, moet eens een goed educatie krijgen, want de scholen lopen echt 5 jaar achter op Nederland. Ik wens ze heel veel succes in Holland.

Toen aan mijn ronde begonnen.............wat een uitzicht overal..........
het is echt genieten en als je op de achterweggetjes rijdt kom je bijna geen verkeer tegen..... en toen zag ik in de verte dit................
Daar moest ik het mijne van weten, gelukkig kwam er een meneer naar buiten, en zei meteen, natuurlijk mag je foto´s maken, ik vraag altijd eerst of je dit mag, (als ik iemand zie), het was echt schitterend, en zo in het gesprek, bleek deze meneer Angus van 35 jaar geleden te kennen, toen hij hier woonden en werkte, want  zo een gesprek begint meestal van! Waar kom je vandaan! ben je getrouwd met een Zweed! nee met een Schot! O ik ken een Schot! Angus, en dan word er veel gelachen, want ja dat is mijn Schot!.........................
Bijschrift toevoegen
 Een schitterend stuk houtwerk, waar je met bewondering naar staat te kijken.

Het word tijd om verder te gaan, wat Oeps een loppis, heb nog 15 minuten voordat ze dicht gaan....
En zal ik dit kopen!!!!!!!!!! dan kan ik dat achter mijn paard hangen en dan kunnen daar al mijn loppis spulletjes in ..................... hahahahhah, maar had het graag willen hebben, want ik zag het al voor me, in de tuin staan vol met bloemen, en dat voor nog geen €120.................
het was weer een eldorado daar binnen, tussen het hooi, zaten ik weet niet hoeveel dames met hun spulletjes totdat mijn oog op dit viel...........
5 schitterende kussen slopen, en het hand gemaakte kant dat er tussen zit, ik was er meteen verliefd op, de dame vroeg €15, maar dacht weet je wat ze gaan inpakken, vraag of ze het voor €10 doet en ja hoor, mocht ze voor die prijs meenemen, ik zit ze steeds te bekijken want dat kant is echt schitterend...

zo we gaan weer verder naar Mo......
 Je rijdt een schitterende laan op met bomen en dan kom je op ene terrein van ene oude linnen fabriek, waar jaren tijdens de zomermaanden je heerlijk in alle rust , tussen de oude bomen, kon genieten van een bakje koffie en eigen gemaakte taart, ik ken de dame die woont, een schitterende handwerkster,maar ook dit helaas staat nu te koop, weer een stukje Hälsingland weg.
de stoeltjes staan ingeklapt, een era voorbij.
 Aan de buitenkant van het gebouw vind je het meest schitterend hout en ijzer werk....
en in de schuur was natuurlijk een loppis.................
Dit is een loppis met klasse..............................

heb buiten nog even zitten praten met de eigenaar en daar was ook de Franse eigenaar, die hier olie maakt, uit natuur producten, die mij vertelde, dat ook zijn huis en fabriek te koop staat, hij ziet Zweden niet meer zitten, en gaat naar....................................

Heel veel buitenlanders die hier iets gestart zijn geven het na een paar jaar op, ik denk dat vele niet beseffen, dat je maar 3 maanden omzet heb, en dat dan de deuren dichtgaan, en dan moet je iets anders hebben , om 9 maanden van te leven...............

ook deze schitterende kachel stond in een van de loppisen te koop, had hem zo mee willen nemen.......

Zo het is tijd om naar huis te gaan.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne week toen, probeer vandaag naar Karin te gaan, de dame met al dat mooie handwerk.

En dames neem me niet kwalijk dat ik niet regelmatig langskom, ben even een stille lezer en probeer te genieten van de laatst Zweedse loodjes voordat alles dicht gaat.

Fijne week allemaal liefs Joke......................................

















17 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat jij van paardrijden houdt, haha. Gelukkig kan dit paard goed tegen de warmte. Mooie tocht maakte je. Kom je geen auto's tegen, maar wel een 'beer'. Schitterend joh, dat houtsnijwerk. Toch een boeiend land hoor daar bij jou met heel veel moois! Fijn dat je er zo van kan genieten en dat je er ook mensen hebt die je kent of zomaar ontmoet en waar je even mee kan babbelen. Jij ook een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tocht heb je gemaakt op je paard. Hopelijk blijft dat paard ergens onderweg niet steken op een doodlopende weg!
    De kringloopwinkels bij jullie daar ben ik toch wel jaloers op!
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was weer een dag met een gouden randje. Geniet nog maar flink van de Zweedse zomer. Van mij mag het hier in Nederland ietsje minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke ontmoetingen heb je weer gehad, geniet nog maar van alles voordat het weer gesloten is. fijne week toegewenst. groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello Johanna

    Beautiful photos, looks like a great trip!
    Have a good week (:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, heerlijk weer allemaal... wat een prachtig land is het toch, en op je paard zie je weer andere dingen van vanuit de auto, he? Knap kunstwerk, die beer. en prachtige aankoop, de slopen. Het kant lijkt wel heel fijntjes gehaakt! Klopt dat, Joke? Zo mooi, kan me voorstellen dat je dat mee wilde nemen. en dat voor een tientje...
    Geniet maar zo veel je kan hoor. Je kan de hele winter weer bloggen. Dit is maar zo kort.
    Dagdag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk dagje uit heb je gehad en wat een mooie slopen. Mooie foto's ook kunnen we er even van meegenieten,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, jij heb veel gezien en geniet van je prachtige slopen.
    Groetjes,

    Sonnja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk verhaal van je om te lezen en zo mooi alle plaatjes erbij. Mooie slopen en een pracht houtsnijwerk en die anecdote daarbij is helemaal te gek!!!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie tocht Joke. Genieten van zoveel moois. Je hebt je hart echt op kunnen halen met alle loppisen. Fijne avond Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ben ik blij dat ik zo steeds even met je mee mag genieten. Helaas zit het er voor ons dit jaar niet in om naar Zweden te komen, maar we kómen zeker een keer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh!!!! wat een mooie kachel....wat laat je ons weer meegenieten, krijg gewoon heimwee.Het zal voor ons moeilijker worden om te komen ons tweede huisje hebben we verkocht. Jammer dat er zoveel weg gaat, ze hebben echt niet goed nagedacht dat ze maar een paar weken hebben om wat te verdienen. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je ons weer mooi meegenomen op reis. dank je wel hoor!!! Ik kijk al uit naar de foto's van de 'linnen dame'!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Elke keer dat je een blogje plaatst krijg ik zin om zo naar jou te komen, maar ja, dat lukt niet zo maar!!!
    Wat een schitterende foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Joke, het is wel een horrorverhaal van dat ziekenhuis.Prachtige kussenslopen.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je paard heeft je weer op mooie en interessante plekjes gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk om te lezen. Wat een schitterend kant en het beeld vind ik wel heeel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita