zondag 28 juli 2013

Zo daar gaan we dan, en dag op stap met de 2 dames.........................

Margit en ik zouden alleen 'savonds uitgaan, maar ik had in de krant gelezen, over vele anderen dingen, en omdat mijn of meer over 2 weken alles sluit, belde ik Margit op, en besloten om ipv van om 17.00 te beginnen , onze dag om half 11 te laten beginnen.  Gaan jullie mee!!!!!!!!!!!!!!!! (ik doe nu het verslag in het kort, uitgebreid ga ik er verder over op mijn Zweedse site)en als ik er al over heb geschreven dan geef ik dan even aan met de.... link er naar toe.....

We gaan op weg naar Alfta, waar heel veel te beleven is...


De Hälsingland Farm Trail is een up-and-coming toeristische route die meandert door de dorpen en wijken die de thuisbasis van de grootste Hälsingland boerderijen, de meest prachtige portieken en meest extravagant geschilderde interieurs hebben. Honderden van deze boerderijen zijn verspreid als juwelen over de provincie, en sommige van de boerderijen en dorpen zijn UNESCO World Heritage

We hebben er één bezocht en genoten van de route die we hebben genomen, want je komt de meest mooie boerderijen tegen.....

Löka boerderij.
Hälsingegård Ol-Anders
 Deze heb ik al een bezocht, link

We hebben bezocht een porselein museum:
Je keek je ogen uit wat daar allemaal stond en te koop was, .................
De eigenaar vertelde ons, dat hij het porselein opkocht van overledenen , en veel word er ook te koop aan geboden, dus als je iets breekt, dan is het daar zeer zeker te vinden....

In het museum bevind zich meer dan 1000 verschillende Zweedse serviezen, van 1700 tot het heden. Het is echt een lust voor het oog......
Je ziet kan dan ook niet beslissen wat ik mooi vind (smile)

In Alfta (link) zelf staat een schitterende kerk.

Toen op weg naar Långhed kwamen we een van de 15, loppisar tegen,  Monas folkdräkt, deze dame maakt nog op de traditionele manier kostuums, helaas kon ze ons niets laten zien, maar in een van haar huisjes, was het  een klein museum.
 Dus dat was even genieten, en de gesprekjes zie je in die loppisar hebt, zijn altijd leuk met de eigenaren.

In Långhed is een Linnen museum, helaas mocht ik daar niet fotograferen, wat jammer was, want wat een schitterend textiel , en meneer die een verwoed verzamelaar is, in tafel linnen, handdoeken theedoeken, noem maar op. Hij kon er heel enthousiast over vertellen.
Deze kerk is nu een koffieshop
en er was weer een tentoonstelling van Elin Westlund link

Toen op weg naar de Bollnäs handwerk ronde, nu we zijn helaas maar aan 2 toegekomen,van de 9, want het weer sloeg om, de hele dag waren we de regen en het onweer vooruit, maar het was over,  toen we in Kilafors aan kwamen waar we de Weverij en de smederij bezochten (link)  opende de hemel zich.
Wat heb ik daar een heerlijk anderhalf uur gehad, ik hoop de 24ste augustus daar een cursus te kunnen volgen.

Het bedrijf is overgenomen door 2 zusjes, Veronica en Jessica, die de machines nog gebruiken uit 1948, Alles word nog gedaan op de traditionele manier.
ook in hetzelfde gebouw is er een smederij,   van Per Alnaeas
Boven in de winkel heeft hij een eigen ruimte waar zijn werk tentoonstelt.
Toen zijn we nog even naar Segersta gereden, naar  Brokig Silversmycken...
 Zij ontwerp en maakt  sieraden van schoon legering zilver. Schitterende kleine kunstwerkjes.

Nu toen liep het tegen 8 uur, Margit en ik waren gesloopt, dus we besloten we een einden aan de dag te maken, en ons voor te bereiden, op een bezoekje van de week, aan Edsbyn.... dat zal donderdag of vrijdag worden.

Dit was weer zo een dag met en goud randje maar heel warm, het was meer dan 30gr!! 

Vandaag is het ook weer warm, maar de komende dagen is het echt een paar rustdagen voor me...

Fijne week allemaal groetjes Joke














13 opmerkingen:

Ineke Hulzebos zei

Wat een prachtige blog + foto's! Ik heb genoten!
Fijne zondag

tiny zei

Prachtig, ik heb helemaal met jullie meegereisd. Atlas erbij (lol) Deze foto's gemaakt met je nieuwe camera? ziet er prachtig uit. Doe even rustig aan kunnen we eind van week genieten van Edsbyn. Groetjes Tiny

baukje zei

Wat mooi was hetw eer, bedankt hoor voor je verslag.

Irene zei

Wat ,eik, dat jullie ook bij de zusjes geweest zijn... WT hebben ze mooie dingen in hun winkeltje, vind je niet? Werkelijk een lust voor het oog!
Die lopissen, daar ben ik jaloers op. Wat zou ik graag een rondje met je meegaan. Al dat mooie oude textiel en al die andere interessante dingen, die ik op de foto's zie.. Ik kom ogen te kort.
Ik zag Elin ook nog op een foto - wij waren in haar atelier om haar werk te bekijken. Zij maakt prachtig werk.

Guusje, zei

Wat heb je een mooie en leuke dag gehad. Wat leuk dat we hiervan mee mogen genieten. Doe maar rustig aan met dit warme weer doe ik ook.

marga zei

En ben je echt zonder iets te kopen thuis gekomen???
Bij die loppis was zo te zien heel wat moois te koop.
Groeten
Marga

Our photos zei

Wow! Je heb heel veel mooie dingen gezien en je zal wel moe zijn.
Rust maar lekker uit!
Groetjes, Sonnja

Hannie de Beer zei

Weer een prachtdag! Alleen al voor dat porselein en vilt zou je erheen gaan!

Hermie zei

je laat ons weer heerlijk meegenieten. Je hebt straks echt wel een week nodig om uit te rusten.

Chris zei

Ik ben helemaal weg van die foto van jou bij al die borden! Je kijkt echt zo van "welk bordje zal ik nou eens uitkiezen...". Prachtig Joke, wat een dag was dat voor jullie!

Hilda zei

Wat heb je weer leuke dingen ondernomen. Dat je nog puff hebt met dit weer. geniet er lekker van. de winter is straks weer lang genoeg

Our photos zei

Heb net gekeken, je foto's zien er goed uit!
Dikke knuf Sonnja

Heleen Kok zei

prachtige foto's. Ik heb genoten!!