zaterdag 22 juni 2013

Gunnels Östling Grytlappar...............

Over dit museum heb ik op mijn  Zweedse site geschreven zodat je een idee kan opdoen wat er zo al te zien is. Op deze site ga ik over het textiel schrijven, want er zoal te vinden is in het museum.

Ik begin met Gunnels Östling  Grytlapper.


Gunnel verzameld al haar hele leven lang pannenlappen, ze is gefascineerd van de fantasie rijke kleuren, verschillende technieken , en de creativiteit,die je in een pannenlap kan leggen.

Gunnel heeft op het moment 4500 pannenlappen, en ze schrijft, zeg dat je 3 uur over een pannenlap doet, dat is uitgedrukt in 13.500 uur handwerk, 225 werk weken, en 7 en half jaar werk. Vond dat wel leuk beschreven.
De gevarieerde collectie is onderverdeeld in ongeveer 60 verschillende categorieën.
In het Zweeds heeft een pannenlap velen verschillende namen:

Grytlapper, Skrytlappar, talappar, kaffelappar, kittellappar,pannlappar, en schrijft en vraagt dan ook!! heeft iemand nog anderen benamingen hiervoor!!

Ik vraag me af hoeveel benamingen wij voor een pannenlap hebben!!

Sommige pannenlappen heeft Gunnel zelf gemaakt, maar de meest heeft ze gevonden op 2 de handmarkten (winkels-loppis), van vrienden of familie.


 Dit zijn de woorden van Gunnel! ik weet niet hoe oude ze is.

Toen zij in de 4 en 5 de klas van de lagere school zat, wes hun eerste pannenlap, wit gehaakt met candlewick garen in vasten, en met een blauwe op rode rand daaromheen
.
Zij denkt daarom dan ook dat daarom zo vele dames in Zweden zo goed zijn in het maken van pannenlappen! (ze noemen dat  riktigt duktiga in Zweden)
 Neem gezelig een kopje koffie en kijk onderhand je ogen uit, want overal hangen pannenlappen,
en ze verlopen allemaal schitterend van kleur, als vlaggetjes door de koffieshop,
er staat een mandje met haakgaren, en als je zijn hebt, dan kan je er een voor Gunnel maken, en dan hangt ze hem nij haar collectie.

Het was heel grappig om naar te kijken.

Ik weet niet precies tot wanneer de tentoonstelling is, maar kom je er in de buurt, ga even kijken.

Fijne da groetjes Joke

Ps. hier wat sites met gratis pannenlappen patronen

Alles over haken
Lindevrouws web
Google



18 opmerkingen:

  1. Och wat zou ik dit graag van dichtbij zien? Ik ben zelf ook dol op deze pannelappen en altijd op zoek naar patroontjes ......die jurkjes wat een snoeppies
    Veel liefs van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat zou ik dit graag van dichtbij zien? Ik ben zelf ook dol op deze pannelappen en altijd op zoek naar patroontjes ......die jurkjes wat een snoeppies
    Veel liefs van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi en wat zijn het er veel. Ze heeft er een mooie tentoonstelling van gemaakt. Velen heb ik al eens in die vorm gezien. Ik vind het heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg, zo'n verzameling! Zoveel en toch verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend leuk Joke, dat zie je hier toch niet zo snel.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat je al niet verzamelen kunt. Ontzettend leuk deze pannenlappen.
    Mijn eerste pannenlap maakte ik ook op school in Rotterdam toen ik in de tweede klas zat. 7 jaar oud dus. Een in blokjes gebreide van ongebleekte katoen imet een gehaakte roze rand. Heb hem nog.ik kon wel breien maar niet haken. Tranen werden het en uiteindelijk heeft de juf hem afgemaakt voor me.
    Fijne midsommardag.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk om dit te zien...wat veeel he:)\goed weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige collectie en wat zijn ze mooi tentoongesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. GEWELDIG!!! Wat een kleuren en vormen en...en....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ongelooflijk wat een verzameling!!!
    Niet te geloven wat voor moois je kunt maken met pannenlappen.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie collectie en wat een originele verzameling! En ja er zijn andere namen voor pannenlappen ook in Nederland, in Dordt worden ze ook wel Aanvattertjes genoemd, dus er zullen heus nog wel meer namen opduiken!
    Fijn weekend, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat geweldig die pannenlappen.
    Bedankt voor de links, daar kan ik weer wat mee.

    Fijn weekend en de groetjes van Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. The pot holder collection is wonderful. I have never seen so many at one time.I love them.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Joke wat een grote verzameling.!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. o vreselijk, ik wil dat helemaal niet zien,(LOL) zoooooooo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Joke, ik heb de pannenlappen gemist omdat ik in Groningen was de hele week. Ze zijn wel leuk. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel leuk die pannelappen.
    Ik zou er geen andere benaming voor weten.
    Op de lagere school moesten wij ook een pannelap haken of breien.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita