woensdag 26 juni 2013

Gisteren was ik een dagje uit naar Rensjö Hembygdegården

Het was een schitterende dag, 28gr. dus dan moet je erop uit, Angus ging vogeltjes kijken, en hij heeft me afgezet in Rensjö, waar tijdens de zomer maanden elke dinsdag en woensdag een open dag is.


Västerby - Waar Geschiedenis komt tot leven
Västerby is een oud dorp milieu van buitengewone waarde, in Rengsjö in het zuiden van Hälsingland. Deze historische omgeving komt tot leven in Groot-oma's tijd. Hun populaire zomer activiteiten voor kinderen, zoals verkleden in ouderwetse kleding, spelen, knutselen en knuffelen met hun dieren.
In de zomer bieden ze dagelijks rondleidingen in deze boerderijen. Van de 25 Juni tot 7 Augustus, en de kinder activiteiten zijn er elke dinsdag en woensdag.
Ik kon me meteen aansluiten bij de rondleiding, die 2 maal pd. is om half 12 en half 2.
 

Natuurlijk mag het weefgetouw in zo een huis niet ontbreken,
In 1850 werden alle muren voorzien van geschilderd behang

Buiten was van alles te doen, je kon een koe melken, een eigen blokhut bouwen
je kon daar je eigen linnen bewerken
hier sta ik water te pompen...even een bewijs dat ik er was (smile)
een winkeltje voor de kinderen in te spelen en nog veel en veel meer......
en toen zag ik dit huis, en ja dan ga je naar binnen en wat vond ik daar.....
een schitterende weef stugan......
Nog even langs de kerk geweest, maar helaas weer niet open,
en toen zag ik dat dit huis open was,
je waande je echt even terug in de tijd, het was ook tevens een loppis
en toen werd het tijd voor de inwendige mens, ben naar Maja gegaan in Rengsjö waar je heerlijk in de tuin kunt lunchen
en na afloop nog even kunt winkelen,
 Heb een heerlijk dagje gehad, en schitterend mooi weer, helaas regent het nu, dus verplicht rust.

Fijne week allemaal groetjes Joke

PS: en al je geïnteresseerd bent in het hele verhaal over Västerby klik dan even hier ,














16 opmerkingen:

Lenie zei

Joke wat moet jij een mooie dag gehad hebben. Gezellig zeg echt even terug in de tijd. Mooie foto allemaal. Een genot om te bekijken.
Groetjes en fijne dag.
Lenie

Willy zei

Het ziet er prachtig uit Joke. Een heerlijke dag. Geniet er vandaag nog even van na met die regen. Bedankt oor de vele foto's die je gemaakt hebt. Kram!

Annelies zei

Dank voor al je mooie foto's !

Mon jardin en ik zei

Wat een leuke dag uit had je. Weet je trouwens dat in Rengsjö een andere nederlandse woont die erg geinteresseerd is in handwerken?
Nu gedwongen uitrusten vanwege het weer. Prima toch.
Kram
Anje

Lida zei

Wat een heerlijke dag en wat een mooie dingen heb je bekeken! Puur genieten vind ik! Knuffel
Lida

tiny zei

Wat een heerlijke dag en fijn dat we een beetje mee kunnen genieten Doe het nu maar kalm aan de regen komt op het goede moment. Groeten Tiny

Hannie de Beer zei

Volgens mij is jouw land één groot (openlucht) museum?
Geweldig wat een prachtige weefsels ,borduursels, en het servieswerk, te gek!

AnitaS zei

Wat een geweldig mooi uitje heb je weer gehad. En ook nog zulk lekker weer. Ik heb mijn trui weer aan.

baukje zei

Wat mooi en weer was ik even in Zweden, dank je !!!

GRANNY'S HOUSE zei

Wat ziet dat er schitterend uit en dat verplicht rusten vandaag is alleen maar even goed voor je :-)

Groetjes
Ines

mieke zei

Dat waseen hele leuke dag.
De kinderactiviteiten bij die huisjes, is ook een leuk idee.
28 graden, het is hier bbbrrrr koud.
17 gr in huis en geen zon te zien !
grtjs Mieke

Els zei

Bedankt dat je ons mee op je dagje uit neemt! Ik heb er van genoten..

Jessie zei

Mooie reportage heb je gemaakt.Gelukkig lukt het reageren weer, heel vaak lukt het niet op je blog. Weet niet waar het aan ligt, groetjes Jessie

Guusje, zei

Wat mooi wat zul je hiervan hebben genoten.

Tony zei

Hallo Joke, wat zijn er in Zweden toch veel locaties voor handwerken. Het ziet er allemaal even mooi uit.Groeten Tony

feltfree på Åsly zei

Dat was weer een erg leuk uitje.
Fijn weekend Frederika