zaterdag 26 januari 2013

Wat heb ik allemaal gedaan toen ik in Stockholm was!!!

Ik geef jullie hier even een overzicht, ik ga over de meest dingen een artikel schrijven, is het niet op deze site dan wel op mijn Zweedse site.

Zo dinsdag kwam ik dus aan in Stockholm, de zon stond hoog aan de hemel, moest ongeveer 25 min lopen naar mijn hotel, maar dat was de moeite waad, het was midden in de stad, dus lekker overal dicht bij.

Mijn Hotels was : Best Western hotel Bentleys op de Drottninggatan 77, een gezellig hotel.

Dit was het binnen plein, er is een koepel overheen gemaakt, zodat het nu het entree van het hotel is
Dit was het uitzicht van mijn kamer.
 Koffer afgegeven en op weg naar mijn eerste doel, het Hallwylskamuseet (druk hier dan kom je op het artikel wat ik heb geschreven) Hallwylskamuseet , helaas de tentoonstelling die ik wou zien was er niet meer, dat was de kleding van de serie Downtown.
Maar het is een schitterend huis, en de moeite waard van het bezoeken. Het bevind zich op No.4 Hamngatan in hart van Stockholm.
 Toen naar de Hemslöjd winkel die om de hoek is, daar heb ik schitterend foto´s voor jullie mogen maken, kijk artikel om mijn site
En toen even gezellig naar de markt, die aan het einden van deze straat ligt, even genoten van al het lekker wat daar te vinden is, want markten hier in Zweden, kennen ze eigenlijk niet, maar in Stockholm zijn een paar overdekte, en je kan er echt van alles krijgen.

Nu toen was het tijd voor de wandel terug naar het hotel, en kwam dit winkeltje tegen, echt een snoepie.
en ja ik kijk graag omhoog naar de gebouwen en zag, dit.
Je ziet heel veel van dit soort gebouwen in Stockholm, dus dames ben je ooit eens hier, kijk ook eens omhoog.
 Nu deze dag kon niet meer kapot, ondanks dat het koud was, was het heerlijk in het zonnetje.

S´'avonds ontmoete ik 2 dames waar ik mee heb gegeten, en gezellig de avond mee heb doorgebracht.

Nu slecht geslapen, want ja de pijn begon me te overmannen, maar niet zeuren dacht ik, gewoon doorgaan,

Nu de volgende dag had ik minder geluk met het weer, het was -12 toen ik opstond, en omdat Stockholm uit zoveel water bestaat, was het grauw en bitter . dus dacht ik weet je wat neem een taxi! nu dat had ik beter niet kunnen doen, want in Stockholm zijn er taxi´s. die kunnen vragen wat ze willen!! wat ik dus niet wist, Kwam aanlopen, en zoals dat in Nederland hoort neem je de eerste, een zeer aardige chauffeur, die me vertelde over de problemen als een buitenlander woonachtig in,Zweden. Nu de rit was 4km, en dat ritje koste me €75, en helaas kan je daar niets tegen doen, heb de politie gebeld, en deze verteld me, dit zijn privé taxi´s met een vergunning, Dus dames ben gewaarschuwd, neem geen taxi, of er moet opstaan Taxi Stockholm. Maar goed met kon mijn pret niet drukken het was gebeurd.
Nu stond er in de reis van HZG, dat ze naar Almgrens weverij zouden gaan,(hier vind je het blogje over het museum een klein museum, op mijn blog), heel interessant, wil je alvast de film zien, ga dan naar deze site. Deze film zie je ook in het museum.
De entree is 65Kr.en ik had het geluk, er was niemand, dus heb een privé rondleiding gehad, het zijn hele aardige mensen die dat museum lijden.

 Nu toen ik daar uit kwam, moest ik een paar uur rond brengen,en ben naar Gudrun Sjöden winkel gegaan. o wat een heerlijke winkel , om daar een paar uur door te brengen, ik heb er 2 bezocht.

En daarna naar het consulaat,

De ambassade bevind zich in het huis van de Geer, heb erover op mijn Zweden site geschreven
wat een geharrewar met dat nieuwe paspoort, met de vingerafdrukken etc, en de foto. Problemen met de foto! ze zag mijn oren niet goed!! nu er waren 15 foto´s genomen, ik zeg: heb nu eenmaal kleine oortjes, kan ze niet groter maken! toen zag ze mijn ogen weer niet goed, nu in de machine, nu deze foto was net op de grens , voor Europa kon het!!!!!!!!!!! maar voor USA niet, zeg nu ga daar toch niet naar toe, grrrrrrrrrrrrrrrrrr. Moet 3 weken wachten, voordat ik een nieuw paspoort krijg, maar gelukkig kunnen ze het wel aangetekend aan me terug sturen, want anders had ik weer naar Stockholm gemoeten.

Toen ik uit de ambassade kwam was ik dicht in de buurt van de Gamla Stan, dus daar naar toe gelopen, en deze plaatjes nog even geschoten.
Katarina hiss
  Uitzicht naar Skansen , Djörgården
Gamla Stan
En even naar mijn schoenenwinkeltje gegaan in de Gamla Stan, waar ze voor mensen als ik, met moeilijke voeten en steunzolen de meest mooie schoenen hebben, en de helft van de prijs als in Nederland.

Hoe ik terug ben gekomen naar mijn hotel!!!!!!!!!! geen idee.  Ben een apotheek binnen gelopen, want met die pijnpleisters die ik heb, daar mag ik niets anders bij gebruiken, maar hij had iets voor me, nu dat heeft helaas niet geholpen, ik ben meteen naar bed gegaan, en rust genomen

De de dag van de terug reis, ben ik nog wel even naar de Adolf kerk geweest, die lag om de hoek van het hotel, wat een schitterende kerk, hier ligt Olaf Palmer begraven, en nog vele anderen bekende, ook hier ga ik van de week over schrijven.

Nu ik heb een paar fijne dagen gehad, ondanks de kou en de pijn, dus nu even een paar dagen rust, ben druk bezig met mijn borduurwerk.

Ik wens iedereen een heel fijn weekeinden toe, groetjes Joke








26 opmerkingen:

Birgitte aka Bietje zei

Halverwege het artikel dacht ik al, oei, oei, Joke gaat weer veel te snel. Ze wil veel te veel. Denk aan jezelf meisje.
Maar ja, het is ook zo verleidelijk. Als je dan een keer in Stockholm bent, dan wil je er natuurlijk alles uit halen. Het lijkt me een geweldige stad, die nog steeds hoog op mijn lijstje staat. Maar dan wel in de zomer.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat een schitterende stad en wat een afzetter die taxi, lekker snel verdienen aan buitenlanders, bah.
Je hebt wel heel veel gedaan en jammer genoeg worden wij daar mee gestraft, als het dan maar de moeite is geweest dan kan je er mee leven....toch ;-)
Lekker bijkomen en even aan jezelf denken, laat Angus maar eens lopen voor je.

Dag dag meisje

feltfree på Åsly zei

Mooie stad. Stockholm. Je hebt wel het onderste uit de kan gehaald, zo te lezen.
Maar blijf maar eens in je hotel met zoveel bezienswaardigheden om je heen. Kan ik me goed voorstellen hoor.
Nu maar lekker uitrusten.
Fijne dag Frederika

Corina zei

Prachtige foto's en je hebt je daagjes in Stockholm wel lekker helemaal uitgebuit. Nu bijkomen, ik verheug me vast op je komende logjes.

AnitaS zei

Wat heb je veel gedaan in die paar dagen. Mooie foto's. Je hebt je rust nu wel nodig.

quiltlodge gerda zei

Hoi joke, wat heerlijk dat je ons zo laat meegenieten. Prachtige stad; mijn dochter en ik hebben hem op ons lijstje staan om ooit samen te bezoeken . Afijn, nu lekker in de luie stoel en niks anders doen dan steekjes zetten! Groetjes

conny's quilts zei

Wat een mooi uitstapje naar Stockholm, wel een pech met de pijn en de taxi. Geniet nu weer van de rust.

Mia zei

Prachtige foto's Joke , je moet reis verslagen gaan schrijven , hahahaha je bent er voor in de wieg gelegt , jammer van die taxi je hebt ze overall , zonder uitleg mensen sfzetten bah .
Een fijn pijnloos weekend wensen wij je toe , lekker luieren.
liefs Mia

Mon jardin en ik zei

I love Stockholm. Het is zo'n heerlijke en mooie stad.Wat heb je veel gedaan in die korte tijd. Logisch dat je nu een tijdje rust moet nemen.
Kijk uit naar je volgende berichtjes over je uitjes en wat een leuk hotel had je.
Kram
Anje

Willy zei

Joke ik heb heerlijk vanaf mijn stoel met je meegewandeld. Ik kijk al uit naar je verslagen. De zijdeweverij staat ook nog op ons lijstje om te bezoeken.
Nu moet je eerst maar even bijkomen, wat een vol programma had je.
Kram,

Jessie zei

Mooie dagen heb je gehad, dat verzacht weer een beetje de pijn. Verschrikkelijk deze taxichauffeur voor dat geld mag je wel vriendelijk zijn.

Tineke Bolleboom zei

Wat heb jij veel gezien en wat fijn dat je ons mee laat genieten!
maar wat is een mens toch een raar wezen, doseren leren we nooit!
Je loopt door met je zere voeten, arme schat, maar ik ken ook dat gevoel nu wil ik alles in me opnemen, nu ben ik hier nu kan het, en je hebt gelijk, naar bed, de andere dag is de meeste pijn weer weg en heb je de mooie herinneringen, die je weer met ons deelt
Super fijn weekend gewenst voor je en rust goed uit!!!
Tineke,
bollies53.blogspot.com

Klazien zei

Prachtig, wat een mooi verhaal over dat paspoort !
Ben heel nieuwsgierig naar de volgende verhalen, je hebt een mooie tijd gehad daar !

tiny zei

Geweldig wat een mooie foto's en verhaal. Genieten hoor..... heb herinnering aan bepaalde plekjes. Jij ook een fijn weekend en doe kalm aan hoor. Groeten Tiny

Elly zei

Wat een prachtige foto's en wat heb je veel gezien, nu lekker uitrusten.
fijn weekend

inekeo zei

Heb weer genoten van je wandeling door de stad en de mooie fotos die je hebt gemaakt,zo komen we weer ergens groetjes rust maar heerlijk uit met de beentjes omhoog

Ineke

Chris zei

Wat heb je allemaal niet gedaan! Stockholm lijkt me toch erg sfeervol, die kleurtjes. Wat een onwijs mooi hotel Joke! Ziet er superdelux uit. Was het eten ook goed? Je bent er toch mooi even heerlijk uit geweest. Andere dingen gezien en beleefd. Dikke knuf en fijn weekend! Liefs.

Tony zei

Hoi Joke, de vesten van Gudrun staat al op je site in Pinterest.In alle hoofdsteden zijn de taxichaffeurs oplichters. Wij noemen het altijd de Taxi Mafia. Groetjes Tony

Noor zei

wat leuk dat je ons laat meegenieten van jouw trip naar Stockholm. Mooie stad zo te zien. Warme groet, Noor

Hannie de Beer zei

Leuk, we hebben nog wat tegoed van je belevenissen! Drukke volle dagen heb je achter de rug, dus doe kalm aan!

Hannie de Beer zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
mieke zei

Mooi,mooi en mooi.
Het hotel, schitterend.
De overdekte markt, heeeeeeeeeeerlijk.
De kleding en schoene, super.
Je hebt veel ondernomen in die paar dagen.
Jammer van die afzetter van een chauffeur, daar had je weer wat moois voor kunnen kopen !

foekie's fashion zei

Mooie reportage hoor, kan lekker meegenieten want ik zal daar nooit komen. Mooie schoenen, heb ik ook, lopen zalig. Groetjes van JOke

Anoniem zei

Wat een prachtig land is het toch. Dank je voor het gidsen. Groetjes Carlien.

Josien zei

Dat was me 't weekendje wel!
Leuk dat je de winkels van Gudrun bezocht!

Dank voor die taxi-tip!

Wij lieten vlakbij pasfoto's maken, in een zaak die de Ambassade aanraad (op hun website meen ik). Ging erg vlot.

Nu lekker uitrusten ;-)

Anoniem zei

dank je wel voor je mooie verhalen , ik heb genoten en was even terug in Zweden!!

gr ellen