donderdag 29 november 2012

Annie M.G.Schmidt

k ben nog fit van lijf en verstand, 


Wel wat artrose in mijn heup en mijn knie.
Als ik me buk, is het net of ik sterretjes zie.
Mijn pols is iets te snel,mijn bloeddruk wat te hoog.
maar ik ben nog fantastisch goed...zo op 't oog

Met de steunzolen die ik heb gekregen,
loop ik weer langs' Heeren wegen,
kom ik in de winkels en ook weer op het plein.
Wat heerlijk zo gezond te mogen zijn.
Wel gebruik ik een tabletje om in slaap te komen
en over vroeger te kunnen dromen.
Mijn geheugen is ook niet meer zoals het was
en ik ben weer vergeten wat ik gisteren nog las.
Ook heb ik wat last met mijn ogen
en mijn rug raakt meer en meer gebogen.
De adem is wat korter, mijn keel vaak erg droog.
Maar ik ben nog fantastisch...zo op 't oog.

Is het leven niet mooi, het gaat zo snel voorbij,
als ik kijk naar de foto's, over vroeger van mij.
Dan denk ik terug aan mijn jeugdige jaren.
Wilde ik een jas, dan moest ik heel lang sparen.
Ik ging fietsen en wandelen,overal heen,
en ik kende geen moeheid, zo het scheen.
Nu ik ouder word,draag ik vaak blauw, grijs of zwart
en ik loop heel langzaam, vanwege mijn hart.
Doe het maar op uw gemak, zei de cardioloog.
U bent nog fantastisch...zo op 't oog 

 De ouderdom is goud, ja begrijp me wel.
Als ik niet kan slapen en dan tot honderd tel.
Dan twijfel ik, denk ik of dat wel waar is
en of dat beeld van goud niet een beetje raar is.
Mijn tanden liggen in een glas,
mijn bril op tafel, gehoorapparaat in mijn tas
Mijn steunzolen naast het bed op de stoel.
U weet dus wat ik met die twijfel bedoel.
Trek niets in twijfel, zei de pedagoog.
U bent nog fantastisch goed...zo op 't oog.

En 's morgens als ik ben opgestaan
en eerst de afwas heb gedaan,
lees ik het laatste nieuws in de krant.
Ik wil toch bijblijven en naderhand
doe ik van alles, eerst geef ik de planten water,
de kamer stoffen doe ik later.
Wel gaat alles wat traag
heb na 't eten wat last van mijn maag.
Maar ik wil niet zeuren, want 't mag,
dat is heel gewoon op je oude dag. 


Aanvaard het rustig zei de psycholoog..
U bent nog fantastisch goed...zo op 't oog

De winter is aangekomen in Zweden. Dit zie ik vanuit mijn raam. Fijne dag allemaal groetjes Joke
 

25 opmerkingen:

  1. leuk hé!
    dat houd de moed er in!

    5 dec krijg je er nog een.

    gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Joke, wat is het toch een prachtig mens, wat een humor.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf dat gedicht en ja soms voelt het inderdaad zo en ach we krijgen allemaal krakkementen dus gewoon doorgaan zei mijn vader!
    Fijne dag, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een waarheid als een koe ,je bent een pracht mens Joke ,leuk verhaal.

    Lieve groetjes Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat kon ze toch geweldig goed dichten en op een paar kleine dingetjes na klopt het bij mij helemaal en inderdaad op het oog zie ik er nog heel goed uit ;-))

    Jij ook trouwens :-))

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Joke, ik ben DOL op alles wat met Annie te maken heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo is het precies! Een prachtmens was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ;))
    Heerlijk, he, zo'n mens!! Ze kan het echt heel fijntjes en toch hilarisch en naar waarheid dichten.....
    Fijne dag!! Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig dat je het plaatst! Prachtig gedicht van een prachtig mens!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch gedicht en het verwoord zo goed wat je voelt als je ouder wordt en er nog goed uitziet.Een witte advent wordt het dus.Mooi!
    Kramar
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig verhaal!Wie is er niet opgegroeid met de verhalen en liedjes van Annie?Ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mag ik er nog iets aan toevoegen....?

    "Mens durf te leven" !!

    Liefs, Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach de ouderdom die met gebreken komt en die dan zo mooi verwoord is...... We maken er weer een dag met een sterretje van......
    Ben je al even in de pas gevallen sneeuw geweest? Zo verstild, zo mooi...
    Liefs Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal;))

    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooi gedichtje!
    Ik heb nog even genoten van je mooie foto's, wat een prachtige serie!
    Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Enig gedichtje Joke. Ja niemand ontkomt er aan. De één iets eerder dan de ander. Mooi je witte wereld ;) kram,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk om te lezen. Prachtig.
    Mooi uizicht heb je maar kan mij voorstellen dat je er soms niet zo blij mee bent.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig dit gedicht van Annie. Ik kende het nog niet, maar nu wel. Er zitten zoveel waarheden in.
    Wat de Kerstkaarten van gisteren betreft, je hebt groot gelijk en een keigoed idee.
    Doei, Lenny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk gedicht is dit. Ik begin nu ook te voelen dat ik geen 18 meer ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het blijft een prachtmens. Ze heeft zoveel moois geschreven.
    Heerlijke foto. Ja dat is om in de
    "Julestemning" te komen

    Groet Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  21. HAHAHAHA!!! Was het zó herkenbaar Joke??!! Wat een gedicht hè, zó knap zit het in elkaar.
    Begon jij je dag goed bij mij, ik eindig hem goed bij jou.
    (Had de hele dag internetproblemen....)
    Doeidoei.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja die ken ik zo herkenbaar op een aantal punten en zo waar een erg leuke tekst. Sterkte met de aangekomen winter en jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita