dinsdag 30 oktober 2012

Hälsinge Näversöm

Ook dit is typisch een Zweeds techniek, men neemt heel dun linnen, trekt daar de draden uit , zet het vast op een stuk karton, en begint dan te borduren. (er worden vragen gesteld, of dit Hardanger is! Nee dit is een totale anderen techniek , ik zie het meer als een soort stopwerk! of maas werk, kijk maar naar de steek onderaan.

Deze 2 vond ik van de week in de loppis, en was meteen onder de indruk van dit fijne handwerk
Ook vond ik dit boekje , dus jullie snappen het wel, Jookje heeft weer wat te bestuderen, dus word vervolgd.
Dit zijn de steekjes die je gebruikt het is dus een soort mazen-
 Fijne dag allemaal groetjes Joke


21 opmerkingen:

Hannie zei

Heet dit borduurwerk niet Hardanger? Ik heb het hier gezien bij de NVH die de oude borduurwerken van vroeger in ere herstellen.

AnitaS zei

Het ziet er weer heel mooi uit.

Corina zei

Aparte techniek zeg, nooit eerder gezien!

Tilly zei

wat een leuke techniek, volgens mij is Zweden heel rijk aan borduurtechnieken. veel plezier met het bestuderen van het boekje. groetjes

Renee Posthuma zei

wat een leuke creatieve borduursels komen er voorbij op je blog. Geniet er veel van. Dit vind ik ook weer heel mooi.

Vrolijke groetjes Renee

Anje zei

Wat prachtig, het lijkt op ons filetwerk, maar dan met uitgetrokken draden. Al die Zweedse handwerkjes lijken dichtbij de Nederlandse handwerkjes te staan, maar zijn toch weer net even anders. Ik geniet zo van al het moois dat je op het spoor bent Joke.
Heerlijke handwerkwarmte in de donkere dagen.........
Dank je wel lieverd,
groetjes van huis tot huis, Anje.

Quibi zei

Je bent weer lekker bezig, meis!!

Willy zei

Het ziet er mooi uit en ook niet al te moeilijk.
Fijne dag,

Ineke B zei

Wat een leuke techniek alweer! Dank je wel voor het delen, geniet er iedere keer van.

Fijne dag, Ineke

mieke zei

Ik dacht ook meteen aan Hardanger.
Maar daar is het misschien te open voor !?!
Het ziet er mooi uit, in ieder geval.

GRANNY'S HOUSE zei

Schitterend Joke, ben bijna zeker dat ik zoiets moois niet kan maken, maar genieten kan ik er wel van.

Groetjes
Ines

Marjan zei

Ook weer zo leuk om te zien, Joke! En zo mooi!

Liesbeth Wessels zei

Prachtig werk, lijkt me echt iets voor jou. Kun je zweeds lezen ???? groetjes van liesbeth

Lida zei

Het lijkt wel op Hardanger maar blijkbaar worden dus hier de draden er van tevoren uitgetrokken en dan lijkt het meer op inweven van draden zo te zien! Ben heel benieuwd hoe jij er mee aan de slag gaat! Knuffel
Lida

Anoniem zei

Leuk om al deze technieken te zien.
Wilde wel,dat ik de oude handwerkboeken en lesboeken van mijn Moeder nog had.Kan me zoiets nog herinneren uit een van haar boeken.
Ben benieuwd wat je er me gaat doen-succes!
groetjes,Truus uit Drenthe

Tony zei

Hallo Joke, ik ben jaloers op die loppissen van jou. Ik zie hier nooit iets. Het is mooi borduurwerk.Groeten Tony

Ineke Hulzebos zei

Wat een prachtige techniek, lijkt wel op Hardanger, maar toch anders.
Groetjes, Ineke

Rian, zei

Wat zijn er toch veel handwerktechnieken ontwikkeld door de eeuwen heen, hè Joke? Dit is ook al weer zo mooi. Ik ga het zeker proberen op iets kleins.. speldenkussen of zo... Leuk, dank je wel voor al dat speurwerk.

Mon jardin en ik zei

Wat heb je weer een goede slag kunnen slaan in je loppis. Zelf vind ik näversömn niet leuk om te doen.Ben één keer bezig geweest (want dat moest van de opleiding) maar heb het zelfs nooit afgemaakt.Kan me wel indenken dat jij het gaat uitproberen.Ben nu al benieuwd naar het resultaat.
Kram
Anje

Chris zei

Bijzonder Joke! Jij hebt ook een neus voor Lopissen hè?! Zo leuk dat je zoiets ook daar hebt gevonden. Wat heb je toch een hoeveelheid aan technieken in de wereld! Echt leuk! Dagdag met een bemoedigende lach (ook voor mezelf hoor)

HenricaMaria zei

Prachtig is het inderdaad. Schreef je er dinsdag over, vandaag kreeg ik een werkje van 15x15 van een van onze buurtgenoten nog voor mijn verjaardag. Leuk cadeau!
Ria