donderdag 25 oktober 2012

Delsbosöm

Hier op deze site kun je wat info vinden over Delsbo borduurwerk, en ander Zweeds borduurwerk.

Dit is mijn eerste Delsbosöm borduurwerkje, het is was heel leuk om te doen, en de volgende ligt al in de planning
zo ziet de achterkant eruit.
Långsöm och tofssöm från Delsbo av Märta Brodén
Delsbosöm

Järvsö en Delsbo zijn 2 streken  in Hälsingland. Daarom ook hebben järvsösöm en delsbosöm een gemeenschappelijke oorsprong en veel overeenkomsten. Beide motieven zijn bloemrijke en vol details. Alleen die van Delsbo is ronder van vorm.

Kenmerkend voor Delsbo borduurwerk, is dat het geborduurd met rode katoenen draad ,op een witte achtergrond. Gebruikte steken zijn steelsteek en een  ongelijkzijdige  satijn steek


 Wat ook speciaal voor Delsbo naaldkunst, is dat je vaak sjablonen gebruiken om patronen te creëren. Deze sjablonen kunnen worden gecombineerd in een oneindig aantal manieren en dit heeft bijgedragen aan de enorme patroon variabiliteit Delsbo borduurwerk.

Achter in het bovenstaand boekje, vind je allerlei patronen, en mallen om je eigen patroon samen te stellen. Ik weet niet of het in een anderen taal is uitgegeven, maar dat zal wel niet, het nadeel is, dat over Zweeds handwerk weinig boeken zijn te vinden , en wat er aan lectuur is, dat is niet meer te koop, dus het eerst wat ik doe als ik een loppis binnen stap, stuif ik af op de boeken afdeling om te kijken wat er zoal te vinden is. Gelukkig heb ik Margit, die en boekenkast vol heeft met info, dus ik heb nu een stapel thuis liggen, waar ik voorlopig mee voort kan, maar ik blijf zoeken, dat snappen jullie wel.
Delsbo borduurwerk, werk je van rechts naar links.

Gisteren een paar uur op het internet doorgebracht en heel veel boeken gevonden en natuurlijk meteen besteld dat snappen jullie wel,
 Fijne dag allemaal, groetjes Joke




 

20 opmerkingen:

Mon jardin en ik zei

Mooi geworden Joke. Ja jammer dat die boekjes niet meer uitgegeven worden. Ik heb ze bijna allemaal.Ben zelf een fan van blekinge sömn. Delsbo vind ik niet zo leuk maar Järvsö weer wel.
Ben nu al benieuwd naar het volgende werkje.
Kram
Anje

quiltlodge gerda zei

Jeetje, wat weer een leuke info die je daar geeft. Grappig toch dat er zoveel verschillende technieken zijn die zo streekgebonden zijn.

Hannie zei

Wat interessant deze streek bebonden borduurtechnieken!Leuk dat je dit ook allemaal uitprobeert. Succes met het zoeken naar de boekjes!

Lida zei

Wat een bijzondere manier van werken en wat heb jij weer iets moois gecreëerd! Leuk om weer eens een andere techniek te zien! Veel plezier met je steekjes, knuffel
Lida

Renee Posthuma zei

Wat leuk al je uitleg en dit vind ik ook weer prachtig.....moet wel uitkijken als ik je blog berichten lees dat ik van het quilten niet overstap naar het borduren....misschien combineren.
Super dat je dit allemaal wilt delen.

Vrolijke groetjes Renee

Tilly zei

Wat een interessante informatie heb je weer. ziet er erg mooi uit. veel plezier met het uitpluizen van de boeken. groetjes

GRANNY'S HOUSE zei

Wat leuk dat je ons altijd laat meegenieten met wat jou bezig houdt en wat zijn het weer een bijzondere zweedse borduurwerkjes, ik denk dat jij ook wel zoiets zal gaan borduren.

Groetjes
Ines

Corina zei

Mooi gemaakt zeg, super netjes aan de achterkant. Zo leuk om te zien!

AnitaS zei

Wat mooi is dit borduurwerk weer. Wat jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten.

Ineke B zei

Prachtig borduurwerk! Dank je wel voor de interessante informatie, altijd leuk om lezen/weten.

Liefs, Ineke

Anita zei

Wat een mooi handwerk toch, hoop dat deze traditie van dit prachtige handwerkland niet verloren gaat.

Jessie zei

Eindelijk is het gelukt, zal wel aan mijn computer liggen. Mooie techniek laat je zien, maar het allermooist vind ik toch ylle broderier daar wil ik wel eens een boek over kopen.

Anne zei

Hoi Joke,

ik lees je blog wel eens omdat ik zelf ook quilt. Zou jij mij willen mailen om wat meer te vertellen over Zweden? Wij willen er naar toe volgende zomer, maar ik heb geen idee welk gebied geschikt is voor ons.
Ik hoor graag van je,

gr. Anne.
kreannetief@hotmail.com

Maya zei

Wat een lekkere felle kleur! Het ziet er mooi uit :-)

Chris zei

Wat betekent: 'söm' Joke. Mooie techniek, echt iets voor jou om dat uit te proberen en er meer mee te doen. Wat goed dat je al boeken gevonden en besteld hebt. Leve het internet! Dagdag.

Marjan zei

Wat mooi, Joke! En wat leuk om over weer zo'n (voor mij) nieuwe techniek te lezen!

Miriam zei

Dag Joke,

Wat fijn dat je weer dagelijks post, ik geniet erg van de kleurrijke berichtjes. Prachtige beelden van de tentoonstelling en nu weer een heel interessante techniek om uit te proberen.

Groeten, Miriam

Guusje, zei

Wat een mooi borduurwerk en wat leuk dat je hier de info van geeft. En wat leuk dat je er weer bent.

foekie's fashion zei

Ziet er mooi uit. Ik ga zeker eens op die site kijken. Groetjes van Joke

Jet zei

Vandaag schreef ik dat ik onrusig was. Letterlijk schreef ik : I need a hobby ! En zie waar ik nu terecht gekomen ben ! Love it !

Ik kom snel terug om eens goed te rond te kijken!