zondag 20 mei 2012

Nog een Sy-festival. nu in Stockholm.

(Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle lieve wensen gisteren, het heeft me erg goed gedaan , zo maakt het een dag toch een beetje speciaal, ook al heb ik er niets aan gedaan)

Deze word 2 maal per jaar in Stockholm gehouden. Ben er nu een paar maal geweest, maar ik blijf teleurgesteld. Het is niet groot, en je bent er gauw uitgekeken. Maar het levert altijd wel even wat leuk foto´s op, en je steekt er altijd wel wat van op,en ze zijn toch weer even wat anders dan in Holland.

Zo beginnen bij Fat-Quarter, dit is een  Zweeds tijdschrift.

 Ze stonden bij de stand Square in Square van Liz och Paul Hoffman! ik kreeg meteen een tijdschrift in mijn handen geduwd, toen ze er achter kwamen dat ik Nederlandse was, en of ik hun producten wel kenden
 . Ja dus. Zij hadden prachtig quilts hangen,een van de weinig standhouders die wat , hadden hangen.

 Ook waren aanwezig de Zweedse Quilters Gilde, er zat niemand achter de tafel, geen info niets, wat dan weer jammer is.
 En dit waren hun quiltjes dat ze tentoonstelden:




Toen kwam ik langs Shirley Toomos,een dame uit Engeland, haar stalletje, die Hooky demonstreerde.
 Hooky is kunst van lompen. Je neemt een stuk jutten en dan ga je met naald daar door het materiaal heen. Ze gebruikt allerlei soorten materiaal. In Engeland en USA stamt dit uit midden 1800 medio 1900. In Zweden gebruikt met dit materiaal om mee te weven. 
 Dan was er natuurlijk het gebruikelijke Zweedse wol borduurwerk, dit is prachtig. Ze hebben meer dan 200 verschillende motieven.


En de vele spinnewielen  die je op de tentoonstellingen ziet en de mooie wol.
en natuurlijk het kantklossen.
Toen kwam ik bij de brei en haaktafel, en zag dit liggen:
Dit is fiber van de bananenschil!! Daar had ik nog nooit van gehoord! Dit schijnt uit India te komen, Ik heb het daarna nooit meer gezien
 Hier zitten dames van dit product onderzetters te haken!!

.En toen zag ik deze foto in mijn foto map!!
Wat blijkt dat had ik op deze stand gekocht, dat was ik helemaal vergeten!! nu meteen opgezocht! wat ik er mee wil doen!!

Want van de week op de beurs in Forsa heb ik dus dit gekocht! dus misschien kan ik daar samen wat mee gaan bewerken.
Zo dat was weer een fijne dag. hoop dat jullie even mee hebben gelopen, en weer meer ideeen op hebben gedaan, over een wel een wee op de beurs in Zweden.

Groetjes Joke

17 opmerkingen:

  1. erg leuk om de foto's te bekijken, ik heb meegelopen hoor en ben er niet moe van geworden (LOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n leuke foto's alweer. Prachtige kleuren heb je gekocht. Ben erg benieuwd naar wat je ermee gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat me vooral aanspreekt: De garens en lompen. Prachtig die kleuren! Ik ben nieuwsgierig naar wat je er van maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's laat je weer zien en wat een enorme haaknaald, ben heel benieuwt hoe dat werkt, maar wat een schitterende kleuren om mee te werken.

    Dagdag
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om zo even mee te dwalen over de beurs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hei Joke,
    Ziet er toch aardag uit. Tja echte beursen zijn hier in het norden niet echt te vinden. Veel van hetzelfde. Maar ja je wilt er een keer uit en hoopt ideeen op te doen.
    Wat een leuk garen van bananenschil zeg. Ben benieuwd wat je gaat haken.
    fijne dag

    Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt toch weer een leuk uitje gehad, het mooist vind ik het Zweeds borduren lijkt een beetje op het Marker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om even te zien wat je gedaan hebt, hierbij nog een late felicitatie, sorry, heb het even gemist, ik hoop dat we elkaar nog eens zullen treffen in NL!! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. in Zweden is veel van het handwerk toch geënt op alle oude technieken en daardoor heel traditioneel.
    Materiaal en kleuren liggen voor een groot deel vast en daar wordt niet veel van afgeweken.Leuk om even met je mee te wandelen over deze beurs. ben heel benieuwd wat je gaat maken van die garens. Zulke mooie kleuren.
    Fijne dag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee jonge blom, nog gefeliciteerd! (Of had ik dat al gedaan????) Nou voor alle zekerheid in ieder geval nog maar een keer. Prachtig wolborduurwerk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, vergeet ik nog te vertellen dat mijn dochter donderdag op de plaatselijke braderie voor het goede doel, 12 zelfgemaakte beestjes uit jouw boekje heeft verkocht. Leuk hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag ex-jarige!! Toch laat je leuke dingen zien. Bijvoorbeeld dat Hooky, wat apart. En die fiber van bananenschillen!!! Wat heb jij daar een mooie kleur van!. Helemaal mijn kleuren, schitterend. En dat wolborduurwerk blijft een wonder om naar te kijken. Dagdag Joke, fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk en ben naturlijk vooral weg van die prachtige borduurmotieven! Geweldig! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om te zien wat er zo allemaal met textiel gedaan kan worden.
    Ben heel benieuwd wat je met de haaknaald en het garen gaat doen.
    groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er geweldig uit, vooral het borduurwerk vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterende wol. Ben helemaal weg van de kleuren. Ik vind het zo jammer dat ik er allergisch voor ben.
    Op de beurs hingen prachtige werkstukken. Zowel de quilts als het borduurwerk zijn erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig dat bananenspul. ik zal eens zoeken of ik dat hier ook tegen kom. groetjes van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita