zondag 27 mei 2012

Niet veel gevonden op de loppis.......

maar dat uitstapje heeft me wel goed gedaan, maar moet het vandaag bezuren, want ja mijn lijf zegt toch: Ho dat is teveel van het goede, grinnik. Maar nu weet ik waarom ik pijn heb, dus even een paar dagen rustig aan doen, en zit dan ook heerlijk te borduren,morgen zien jullie daarvan het resultaat.
Nu deze 2 bloempotten waren samen €6, nu daar kan je je toch geen buil aan vallen! en ik heb weer 2 schitterend potten.

Als een van de opmerkingen kreeg ik van Hannie: dit is  Het aardewerk van Petrus Regout, 1836-1899.

Nu daar had ik dus nog nooit van gehoord, dus meteen even opzoek gegaan naar wat info.

 
Het bekende aardewerk van Regout, dat altijd als iets heel gewoons werd beschouwd, waarop zelfs wat werd neergezien, heeft in de loop der jaren verzamellaarswaarde gekregen. Toch moet er rekening mee worden gehouden dat het om industrieel vervaardigde massaproducten gaat, die nauwelijks als uniek of buitengewoon kostbaar kunnen worden beschouwd.


Korte geschiedenis van het bedrijf

In 1836 werd er in Maastricht een aardewerkfabriekje opgericht met de handelsnaam 'Petrus Regout'. Dit fabriekje was al vooraf gegaan door een kleine handslijperij, waarin uit België betrokken glas en kristal bewerkt werden. Deze twee kleine bedrijven zouden uitgroeien tot de Kristal-, Glas- en Aardewerkfabrieken van Petrus Regout. Het fabrieksterrein besloeg bijna 10 hectare van de Maastrichtse binnenstad,er werkten ruim 2500 arbeiders.


Petrus Laurentius Regout werd op 23 maart 1801 geboren in Maastricht (overleden in 1878). Zijn ouders dreven een glas- en aardewerkhandel, die al vanaf het begin van de 18e eeuw in het bezit van de familie was geweest. Regout kende deze bedrijfstak dus vanaf zijn prilste jeugd. Na het overlijden van zijn vader zette zijn moeder de zaak voort, met behulp van Petrus, die toen 14 jaar oud was. Hij moest daarvoor wel zijn schoolopleiding staken. 


Dank je wel Hannie.

Fijne Pinksteren allemaal groetjes Joke




12 opmerkingen:

Anny zei

Even bijlezen... wat moet je lang wachten op de lente! En die potten zien er erg gezellig uit. Jammer dat je het na zo'n uitstapje zoveel kalmer aan moet doen... (ik ken het ook hoor, en soms heb je toch een spijt... had ik maar niet enz..) Borduur maar gezellig verder! Mooie Pinksteren!

mieke zei

Leuk die potten.
En ja, het op stap gaan zal meestal wel naweeen hebben.
Als het gezellig is geweest, heb je dat er volgens mij wel voor over.

Miriam zei

Erg mooie potjes, fijne en rustige pinksterdagen toegewenst!

Ineke Hulzebos zei

Wat jammer dat je het weer moet bezuuren, na zo'n uitstapje, ik vind het knap van je zoals jij weer kunt relativeren.
Mooie potten!!!
Groetjes en fijne avond

Hannie zei

Jammer, dat je het na zo'n uitstapje moet bezuren. Maar mischien toch wat doseren? Maar wel leuk je aankopen. Nog wel Petrus Ragout zie ik.

Chris zei

Het is toch weer wat en leuk ook hoor. Beetje Hollands in Zweden. laat paardje en berijder maar even bijkomen hoor.
Grappig om jouw tuin op dit moment te zien, terwijl het hier al weer een stap verder is.

Guusje, zei

Dat zijn prachtige bloempotten en voor een prikkie. Dat bezuren is heel herkenbaar, ik hoop voor je dat het snel weer beter gaat.

Mon jardin en ik zei

Wat een mooie vondst heb je gedaan.Die zou ik ook niet hebben laten liggen. Jammer dat je dat soort uitstapjes moet bezuren maar wat moet je anders. Vindt het moedig van je.
Geniet maar van het weer en je nieuwe potten en doe het kalm aan.
Kram
Anje

marga zei

Ha ha dat je in zweden op de loppis nog hollandse potjes tegenkomt.
Maar ze zijn leuk hoor.
Groeten
Marga

Lida zei

Dat was een koopje zeg, die kosten nieuw behoorlijk wat duurder! Goed geslaagd dus en voortaan het paard rijden langzaam opvoeren! Knuffel
Lida

Hilde zei

Prima koopje, blauw is mooi, zowel binnen als buiten. Groetjes.

Cybele's patch zei

Toch leuk dat je die hollandse potjes op de kop hebt getikt. Ik vind ze erg mooi.
Nu even rustig op adem komen met een handwerkje.