zaterdag 7 januari 2012

Mijn Crewel borduurwerk

Crewel Geschiedenis

Crewel Borduren, of Crewelwork, is een decoratieve vorm van het oppervlak borduren met wol en een verscheidenheid van verschillende borduursteken om een ​​ontwerp te volgen schema toegepast op de stof. De techniek is minstens duizend jaar oud. Het werd gebruikt in het Tapijt van Bayeux, in Jacobijnse borduurwerk en in de Quaker tapestry.The oorsprong van het woord Crewel is onbekend maar men denkt dat afkomstig is van een oud woord beschrijven van de krul in het nietje, het enkele haren van de wol.

Crewelwork kwam naar de Verenigde Staten uit Engeland, waar hij kreeg zijn populariteit tijdens het bewind van koning James I. Dit keer in de geschiedenis was de Jacobijnse periode en het borduurwerk van de tijd werd genoemd Jacobean. Crewel werd genomen van het type garen dat gebruikt werd “Krua” die wol betekent. Deze wol garen werd een dunne kamgaren gemaakt van twee draden. De term Crewel borduren betekent eigenlijk wol borduren en vandaag verwijst naar het ontwerp van de periode niet alleen de wol die gebruikt werd in de stiksels. De eerste Crewel of Jacobean ontwerpen kwamen uit het Oosten en werden “palampores.”


Deze werden geschilderd of gedrukt door de East India Company en verzonden naar Engeland. De Boom van het Leven was het standaard ontwerp en was een steel gestegen van terpen of heuvels genaamd “terra firma.” Het was overdreven bladeren en bloemen met vogels en andere wilde dieren gebeurt in grote en gedurfde ontwerpen. De meeste van de verrichte crewelwork was extreem zwaar, omdat deze werden gebruikt om muren en bedden die waren buiten te houden de koude wind te versieren. Er waren geen standaard steken die gebruikt werden in het doen van de Crewel borduren, maar de meest voorkomende steken van de tijden waren keten, steel, lang-en-korte, rechte, satijn, Franse knoop, hardlopen, veren en visgraat. Het weefsel van de keuze in die tijd waren erg zwaar voor de toepassingen tegemoet te komen. De kleuren waren normaal in de groene en blauwe tinten en slechts kleine hoeveelheden van gele en gedempte tinten van rood werden gebruikt. Toen Crewel werd ingevoerd om de koloniën werd verlaagd om de behoeften van de tijd aanpassen. De garens die gebruikt werden waren ook meer dan de Europese ruwe garens en de eerste kleurstof die gebruikt werd was indigo en dus geleid tot een uitloper van Crewel genoemd Deerfield. Vandaag crewelwork gebeurt in bijna elk type van garen en op alle stoffen. Alleen de stijl is de overblijfselen van de oorspronkelijke Crewel van weleer.
Het woord Crewel, met een verscheidenheid aan spelling, kan gevonden worden in het Engels records terug naar de 13e eeuw . Er wordt gedacht te zijn gekomen uit het Oosten naar Egypte dan naar Griekenland en Rome waar hij reisde met de Romeinse veroveringen naar Engeland. Vanaf de 15e eeuw Crewel borduren verstaan ​​iedere borduurtechniek behulp van fijne wollen garens. Ik ben al bekend om herhaaldelijk te zeggen dat de naam zeker verwijst naar het effect van de scherpe naald op je vingers, terwijl stiksels. Dit is absoluut een onwaarheid het verleden gebruik van het woord Crewel opgenomen tent en kruissteek met behulp van een onschadelijk maasnaald. In de 20e eeuw crewelwork was geherdefinieerd naar de oppervlakte borduren met wol betekenen. Crewel, per definitie, is de toepassing van een verscheidenheid aan steken aan de oppervlakte van de stof, meestal linnen, naar een ontwerp aangebracht op het weefsel.

Verder dan deze  2 borduurwerkjes ben ik niet gekomen, het is een leuke techniek!!! maar!! je weet maar nooit of ik het weer eens oppak.

Groetjes Joke

21 opmerkingen:

Ines Draijer zei

Wat een bijzonder mooie techniek, helemaal zoals jij het beschrijft.

Groetjes
Ines

saramm1987 zei

prachtige kleuren

Marie-José zei

Leuk, een stukje geschiedenis. Ik heb ook ooit een kussen gemaakt op deze manier. Tsjonge dat was me wel een klus. Erg arbeidsintensief. Toen wist ik dus niet dat dit Crewel heette en dacht dat ik zelf iets bedacht had:-) Nou ja, ik was iets van 15 of 16 jaar. Jij hebt er prachtige borduursels van gemaakt. Is wel leuk als je al die dingen nog hebt.

Marjan zei

Wat een geweldige beschrijving van een prachtige techniek, Joke! En ook dat doe je weer schitterend... Heel fijn om te lezen!
Fijne zondag,
Marjan

Jessie zei

Deze techniek is toch ook wel veelzijdig door de variatie aan steken. Heel mooi!

Mon jardin en ik zei

Wat een fijne (geschiedenis)les geef je ons vandaag.Ook al kom ik niet toe aan alles wat ik zou willen doen is het altijd leuk om weer iets te leren over bepaalde technieken.
Mooie borduurwerken heb je gemaakt in deze techniek.
Fijne dag.
Anje

petronella zei

Weer een erg leuk verhaal, fijne zondag!!

Judith zei

prachtig borduurwerk en borduurtechniek

Hilda zei

Nooit geweten dat er zo'n schitterende verhaal er achter zit. Prachtige schilderijen heb je gemaakt. Daar zit heel veel uurtjes in. En ik verwacht ook nachtelijke uurtjes

AnitaS zei

Wat een mooie techniek. Leuk om het uitgebreide verhaal te lezen.

mieke zei

Heel apart en ook mooi.
Bedankt voor de beschrijving, weer wat geleerd !

Willy zei

Wat een prachtige techniek is het en je borduurwerken zijn plaatjes.
Fijne zondag, kram

Gerda Hartman zei

Oh, wat ziet dat er mooi uit. Fijne zondag verder.

marijna zei

Joke, dank je voor de uitgebreide uitleg over Crewel borduurwerk. Heb je zelf het tapijt van Bayeux gezien? Paar jaar terug heb ik hem kunnen bekijken toen ik in de buurt met vakantie was. En wat heb je veel borduurwerk er mee gemaakt. Half Europa is volgens mij voorzien van je prachtige werk.

Kiekplaotiesenzo zei

prachtige borduurwerk met een super uitleg erbij!

inekeo zei

Hallo Joke,wat heb je het super uitgelegd en mooie foto`s van Angus.prachtige borduurwerken heb je al gemaakt sinds je schooltijd ,je kunt niet vroeg genoeg beginnen ook ik vond het al jong leuk om te handwerken en nu ook mijn kleinkinderen die gezellig meedoen.Sarena heeft haar baboeska af stuur je een foto toe groetjs Ineke

Erna Peekel zei

Het ziet er echt prachtig uit.

Groetjes,
Erna

Guusje, zei

Wat een mooie borduurwerken en de techniek ook al zo geweldig.

Hannie zei

Prachtig dit borduurwerk! Het verhaal is ook interessant om te lezen. Ook al ben je niet verder gekomen dan twee werken, voor mij ben je een super crack in het borduren!

foekie's fashion zei

Wat is dat mooi borduren en wat weet jij er veel van zeg, leuk om te lezen. Groetjes van Joke

Chris zei

Zo! Ik heb weer heel wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord. Wat heb jij toch veel verschillende dingen onder handen gehad Joke. Echt leuk.