woensdag 7 december 2011

Mijn eerste quiltje.....dat ik helemaal vergeten was.

 Totdat ik deze foto vond in de oude doos.


Ik quilt pas sinds 1996,(maar eigenlijk, pas, sinds dat ik naar Zweden verhuisde , is het een van mijn hobby's geworden waar ik me goed in kan uitleven), ik vond het prachtig, bezocht veel shows in de Uk en later in Schotland, maar wou er geen nieuwe hobby bij hebben,tot dat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! een vriendin tegen me zei: Zondag komt er een heer naar Peebles (ben helaas zijn naam vergeten) en die wil laten zien, dat je van afval en resten, een quilt kunt maken, dus neem mee wat je in huis hebt! nu dat was dus niet veel, en ik dus naar een 2de handswinkel ,zag deze stofjes, waar ik dus later achterkwam, je dit niet echt gebruikte om te quilten, want alle dames, hadden netjes quilt-stofjes meegenomen, en ja dat waren restjes!
Ze keken me dan ook zielig aan, zo van!! nee die heeft er geen kaas van gegeten, en dat had ik dus ook niet!

Maar de meneer sprak mij moed in, en toen het af was, prees hij me de lucht in, want de bedoeling was dus, geen rechte naden, en geen quilt-stof, en daar voldeed ik aan, dus nu  keek ik,  zielig naar de dames, met hun perfecte quiltwerk. Meneer riep meteen! heb je nog stof over!! ik zeg:  ja genoeg! waarop hij zei: daar moet je dan een quilt van gaan maken, nu dat vond ik toch een beetje te ver gaan. (grinnik) Later kwam ik er dus achter, dat quilten niet zo ging! en dat je wel zeker recht moet stikken, maar ach, door dit, ben ik in de verleiding gegaan, en zoals jullie wel hebben gezien, na deze , zijn er nog vele gevolgd! en ook niet altijd recht, gestikt!

Ik ben in Edinburgh een naar een 10 weekse cursus gegaan , wat ik misschien beter (toen) niet had kunnen doen, want die was zo technisch, je leerde er patronen maken! maar eigenlijk, niet hoe je moest quilten, dus stond het me een beetje tegen daarna! Maar nu, kijk ik dat boek vaak door, en nu heb ik er wel wat aan, want nu na jaren snap ik wat de dame me wou uitleggen!!! Maar ja daar moet je, dan ook eerst jaren voor gequilt  hebben!


Alleen tijdens de verhuizing zijn we het kwijt geraakt!! dus nu kan ik alleen nog maar genieten van deze foto en een leuk herinnering

Fijne dag groetjes Joke

31 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dit te lezen!!! je weet dat ik ook pas ben begonnen en dan blijkt .... dat ik nog veel moet leren. mooi hoor,je eeste quiltje!. groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ik vind je quiltje prachtig Joke en ik denk altijd maar dat de Amerikaanse dames die rond 1900 quiltjes maakten ook geen quiltwinkeltjes en designer stoffen om mee te beginnen of om ooit mee te werken hadden...die gebruikte ook van alles las ik in het boek van de Amish of "Dear Jane"....soms zie je de mooiste quilts uit 1900 of zo helemaal met de hand gemaakt en met stofjes uit oude rokken ..shirts etc..en in de mooiste patronen.....ik ben van mening dat van een een duur patroon en stofjes en lessen iedereen een quilt kan maken.....daarom hebben ook velen allemaal dezelfde...niks mis mee als je dat leuk vind natuurlijk....maar juist de eigen creaties zijn het mooist....ik geef toe dat ik wel op de blogs en dergelijk kijk en een idee overneem maar er altijd mijn eigen draai aan geef...zo wordt het dan toch een heel persoonlijk quiltje...zoals het jouwe hier...dat is toch prachtig gedaan zo?! vrolijke kleurtjes ook....groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke blog, en quiltje,
    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk en lekker je eigen ding doen. Het is helemaal goed gekomen. Soms is het zo jammer om boeken kwijt te raken.... oh en dat kan ook met een interne verhuizing.... afstand maakt niets uit. :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat je dit quiltje kwijt bent. Je moet het dus met de herinnering doen. Je kunt hem nog een keer maken, met materialen die je nu zou kiezen. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig verhaal, Joke! Gelukkig heb je de foto nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat je hem kwijt bent,ik vind je eerste altijd wat bijzonders hebben toch? Hoop dat hij toch nog boven water komt, want het is wel een heel gezellige!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha een prachtig verhaal. Tegenwoordig "mag" alles. En nu heet het dan "art-quilting" haha je was je tijd gewoon ver voor:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu heb je enkel en alleen nog maar een fotootje, van het autootje... (o nee, je aller eerste quiltje!)En daarna heb je HEEL VEEL gedaan en bijgeleerd!
    Groetjes Ella

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat super om dit te lezen hoe je ooit aan quilten begonnen bent. En dan gelijk ook zo'n vrolijk quiltje.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een heerlijk verhaal, ik zie het zo voor me hoe dat ging.Die meneer bedoelde dus echt wel gewone stof en geen echte quiltstofjes. Lekker puh,hahahaha.
    Gelukkig ben je er mee verder gegaan,want het is toch een schitterende hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eigenlijk vind ik em heel leuk, je eerst quiltje! Van de mijne klopt wat betreft de blokken helemaal niets! Maar ze blijven speciaal, toch? De eerst schreden op een nieuw pad....
    knuffel en fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig heb je de foto en het verhaal nog. Wie weet komt hij nog een keer ergens uit een doos.
    Fijne dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk verhaal bij je eerst quilt. En wat mag en moet? Gelukkig mogen we dat zelf uitmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is toch veel mooier om van restanten iets te maken dan van vaste pakketten. Niet wetend wat het eindresultaat wordt. Worstelen met de lapjes die net te klein zijn maar zeer te vreden kunnen zijn wanneer het af is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi je eerste quilt en mooi te lezen hoe je aan het quilten bent gekomen. En je hebt er weer een geweldige hobby bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je eerste quilt is gelijk een klapper vandaar al die mooie werkstukken het zit je in de genen, :))!!

    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je eerste werkstuk blijft altijd speciaal, het zal heus wel een keer te voorschijn komen. Meestal als je naar wat op zoek bent, valt het in je handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ziet er heel mooi uit, prachtig, leuk dat je ook nog je eerste werkje hebt.

    ik volg je

    Mvg saramsa87

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nu noemen ze dat "Art quilten", je was iedereen gewoon voor. Ik vind het echt wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Inderdaad wat Ineke zegt ' art-quilt '
    Apart en je hebt er kennelijk toch wel het e.e.a. van opgenomen.
    Want volgens mij lukt het je nu toch wel heel aardig.
    Sneeuwt het echt al bij jullie ?
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtig "Eerstequiltverhaal" Joke.
    Echt om te koesteren....
    Decembergroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wow...wat een verhaal achter deze quiltende dame en wat vind ik deze quilt prachtig.....die kleuren...schitterend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Alle begin is moeilijk! Dat zie je maar. Wel een leuk verhaal om te lezen.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind het quiltje heel origineel. Leuk verhaal ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk, zo'n eersteling. Wat jammer nou dat hij kwijt is. Gelukkig heb je nog een foto en de herinnering staat nu ook op papier.

    Groetjes,
    Inge

    PS: ik ga mijn 1e quiltje ook eens opzoeken. Het is een kerstquiltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat leuk om te lezen en je eerste quiltje te zien,..
    De eerste vind ik toch altijd wel erg spannend,..

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hahaha, je bent een mooie met je 'zielig kijken'. Die dames keken dus op hun neus. Ik vind het een superquiltje, de vrolijkheid spat er van af. Heerlijk logje Joke!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Voor een eerste quilt die je in de jaren 90 maakte is dit een super moderne! Kun je rustig uit de oude halen en koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Helemaal te gek dit quiltje.
    En wat leuk dat je door wat die meneer zei toch door bent gegaan en zo succesvol bent geworden.
    Zo zie je, wat je een ander zegt, kan verregaande gevolgen hebben! ;-P

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita