zondag 27 november 2011

Hardanger en Deens borduurwerk...

is een district in het westen van Noorwegen, omgeven bij de Hardangerfjorden.
Hardanger is een vorm van borduren, traditioneel gewerkt met een witte draad op wit zelf-geweven doek, met behulp van een getelde draad en getrokken draad techniek. Het word ook wel wit werk genoemd
Dit is mijn werk
 De precieze oorsprong van Hardanger borduurwerk zijn niet bekend, maar men denkt dat zij oorsprong hebben in het oude Perzië en Azië. Tijdens de Renaissance, heeft  deze vroege vorm van borduurwerk zich uitgebreid naar Italië , waar het zich ontwikkelde in het Italiaans Reticella  en Venetiaanse kantwerk. 
Deze heb ik gemaakt voor Ines
   Moderne Hardanger stof is een evenweave katoenen materiaal ,geweven met paren van draden, meestal 22 paren per lineaire inch in beide richtingen, aangeduid als '22-count '.

Deze heb ik gemaakt en allemaal weggeven
 Het weefsel geeft een vierkante verschijning aan de stof (vergelijkbaar met Aida stof ), met verschillende gaten, waardoor het gemakkelijk te tellen en op het werk.
Dit is gemaakt door mijn buurvrouw Ingrid, haar moeder uit Noorwegen
  Andere evenweave stoffen zijn ook geschikt voor Hardanger borduurwerk, maar meestal niet de duidelijk gedefinieerde blok uiterlijk. Deze omvatten puur linnen, katoen  of gemengde vezels, die ook kunnen variëren in rekenen 18 tot 24 draden per inch tot fijnere tellingen van 26 draden per inch of hoger.
Deze heb ik gemaakt voor Lida
 (willen jullie veel schitterend Hardanger werk zien ga dan naar Jessy Hardanger haar site) waar je de meest mooie en schitterende technieken ziet) , dit spelden kussen is gemaakt door Jessy, en hangt vol trots in mijn kamer.

Rond 1700 variaties van dit soort borduurwerk had verspreid naar Noord-Europa waar het verder ontwikkeld in het Deens en Nederlands Hedebo  , Schotse Ayrshire werk   en Ruskin kantwerk  evenals Noorse Pulled werk, zoals het toen heette.

Hier ben ik nu mee bezig (Deens Pulled thread)



2 aanraders van boekjes zijn deze, de rechter heb ik gekocht bij de Slegter in Holland.
Dit is anjour werk, dit heb ik gemaakt voor Mieke.
Groetjes Joke

26 opmerkingen:

  1. Ik hoop voor je dat het weer meevalt.
    Hardanger is een erg mooie techniek.
    Fijne zondag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hardanger is zo mooi maar ik heb het nog nooit gedaan. Hadden de nonnen ons dat maar geleerd. :)
    Fijne zondag en ik hoop dat het bij regen blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het schitterend en probeer binnenkort lessen te gaan volgen, maar anders ga ik het gewoon maar op de bonnefooi proberen! Je bent wel met iets heel moois bezig! knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat laat je mooie voorbeelden zien. Het lijkt me een prachtige techniek, maar ik durf er niet aan te beginnen. Stel je voor dat dat ook een verslaving gaat worden, hihi.
    Fijne zondag en geniet maar lekker van een dagje binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dat mooi Joke, ik weet niet of ik dat kan met mijn ene oog, maar ik zou het kunnen doen met grover linnen, wat ik ben helemaal flieft op jou speldenkussentjes.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig!

    Wat heb jij toch schitterende dingen gemaakt!
    Groetjes en fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor Joke, mijn koffie staat naast mij. Er is weer zoveel nieuws te lezen met wetenswaardigheden in dit blogje van jou. Prachtig werk laat je zien en ik ga even bij die linken kijken. Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hardanger heb ik ook veel gedaan. Jouw werk is mooi uitgevoerd., Je hebt werkelijk van alles al gedaan he Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een beeldige speldenkussentjes. Hardanger is zo leuk om te doen. het boekje deens borduren heb ik al jaren in mijn bezit maar dan natuurlijk in het zweeds.
    Fijne zondag.'
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig werk laat je weer zien. Wat ben jij toch een naaldkunstenaar. Ooit als ik veel tijd over heb, wil ik deze techniek ook eens proberen.
    Fijne zondag en doe lekker rustig aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooit geleerd van mijn moeder, maar meer dan een merklapje is het nooit geworden, het echte werk is wel prachtig he, maar zo is er ontiegelijk veel prachtig naaldkunstwerk waar ik me over blijf verbazen. Fijne zondag, ik ga ook zo aan de koffie, het is flink aan het waaien, blad ligt weer overal; zwaar bewolkt, gewoon een grijze dag, maar het is gelukkig wel droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooie techniek is dit, fijne zondag,
    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooooohhh, kom ik weer wat tegen wat mijn moeder ook deed ... hardanger.

    De techniek waar jij nu mee bezig bent, Deens, ziet er ook erg mooi uit.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie foto van Noorwegen, fantastisch ik heb het geluk dat ik er ooit eens ben geweest toen ik nog jong was en dan ook nog helemaal naar lapland. Een geweldige belevenis waar ik nog steeds met veel plezier op terugkijk. Wat is hardanger borduurwerk toch ontzettend mooi. Ik hou ook heel erg van deze techniek alleen tijd, ik zou wel ergens een zakje willen kopen. Je laat weer prachtige werken zien ook degene die je nu onder handen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geduld heb je, ontzettend mooi.
    Jij ook fijne zondag hier stort het ook van de regen nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hej Joke, mooie techniek en waar je nu mee bezig bent vind ik ook heel mooi.
    Ik hoop dat het ook al weer iets beter met je gaat.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig, dat Hardanger en knap dat jij deze techniek beheerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt geweldig en dat jij die techniek beheerst. Super. Groetjes, Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hardanger staat op mijn list to learn en to see;)Wat zijn de fjorden prachtig he?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi hoor dat Hardanger. Ik heb het vroeger nog wel veel gedaan. Vind het heel chique. Maar ook erg arbeidsintensief.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zo Joke, dat was een lesje Hardanger van jou! Zo leren we gelijk hoe het precies zit. Het is prachtig borduurwerk. en bij jessie kiojken, is de moeite zeker waard. Dank je wel voor deze boeiende les.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Weer een leuk verslag! Wij hebben het op de club ook een keer gedaan, maar ik heb ontdekt dat ik niet alles kan, ik geniet nog even van NL, goede week!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Alweer zo'n mooie techniek die jij verstaat! Duizendpoot die je bent!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beeldschoon deze borduurtechniek . En wat een mooie kussentjes heb je gemaakt, en dan het verhaal erbij. Je bent super op borduurgebied!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh wat schattig zijn die speldenkussentjes en wat zijn ze mooi gemaakt en ook leuk om iets over de techniek te lezen. Nu gauw verder kijken naar je blog er weer veel moois te zien en ik loop nog wat achter
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor jullie bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje,en ik wens jullie allemaal een fijne dag toe.

Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita